Thursday, 2 April 2009

Scandinavian mix dress, sz 6 mths (68 cl)

I made quite a few mix tops a while ago, and lately I have looked very much at the Danish interior decoration company GreenGate and the Norwegian author Tone Finnanger, who has written all the Tilda-books. They both use mixed patterns, very often in pink, pale green, red, navy blue, baby blue and white. So i bought some Tilda-fabrics from Panduro a while ago and now I really went for it. And I went. And keep on going. The first excuse to get going was that one of my closest friends has a baby niece that she wanted to give a gift, but as always when I start cutting it escalates, and I want to try ALL the different combination and ideas that comes to mind. I think I got 7 or 8 dresses in different colours that will be presented here on the blog. Most of them will be up on Etsy, at least for a while, and then probably shipped of to Butik Unik, so grab your chance!

It is my own pattern, which you all should be pretty familiar with by now, but it is so nice that it can totally change appearance by just changing the fabrics. The size for this is a size 68.

Jag sydde ju rätt så många mixtoppar för ett tag sedan och nu har jag tittat väldigt mycket på det danska designföretaget GreenGate och den norska författarinnan Tone Finnanger, som har skrivit alla Tilda-böckerna. Båda blandar mönster och tyger. Väldigt ofta i rosa, ljusgrönt, rött, marinblått, ljusblått och vitt. Så, jag köpte lite Tilda-tyger från Panduro för ett tag sedan och nu rockade jag verkligen loss med saxen. Och fortsatte och fortsatte... Den ursprungliga ursäkten att dra igång var att en av mina bästa vänner har fått en liten systerdotter som borde föräras en present. Men, som vanligt när jag sätter igång att klippa så vill jag prova ALLA kombinationer som jag kan komma på, så jag tror att det är åtminstone 7 eller 8 klänningar som är i olika stadier av färdigställande hemma. De flesta kommer nog att hamna på Etsy ett tag i alla fall, men troligen så kommer de att gå vidare till Butik Unik, så är det något som du vill ha, så hör av dig!
Det är mitt egna mönster som ni nog har sett ett antal gånger vid det här laget. Men, det är så kul att se att klänningen så totalt kan ändra karaktär bara genom att byta tyg.

9 comments:

Carina i Tyskland said...

ÅÅå så fint! Jättefin tygkombination! Somrigt värre
Kramis

Lilla Gryn said...

Åh, så fin. Jag älskar verkligen kombinationer av olika mönster och färger i samma plagg. Kanonfin!!

anna said...

Så himla söt!

Lilla NovaK said...

Vilken supersöt klänning! De kommer att gå åt som smör i solsken!

Det bästa med livet... said...

Så fina kläder du syr. Man ser verkligen att du har en egen stil. Var får du tag på alla underbara tyger!!

~~*Pennyshouse*~~ said...

hej hej!

Visst kan vi göra ett byte.....kul!

Min tös älskar kjolar i alla dess former.Fast helst rosa ska det vara.men gärna med blommor eller annat härligt mönster.hon har stl 122....

hör av dig igen om du vill byta..

Kramizz Nilla

Maria said...

Jättefin kombo av mönster och färg!

Mopisen said...

Vad fin :)

TIA said...

Knallsøt !