Monday, 6 April 2009

Scandinavian mix dress, sz 18 mths (86 cl)

I think this is my personal favourite from this scandinavian mixdress collection(Inspired by Norwegian Tilda, Danish GreenGate and made in Sweden). It has everything I look for in a dress. Nice fit (of course, it is my own pattern), nice colours and a good balance between them. And that special detail that adds an extra oumpf! The red flowers has lime green details that returns in the limegreen with white dots.

It would have been so easy to add a checked border in pink and it would have been super colour coordinated. Perfect, but boring. Instead I used the navy checked seam binder and navy buttons. This gave the dress that extra detail I personally like so much. However, when I showed some of my dresses to my best friend, this was not one of her favourites. This is why I usually make a lot of items on the same theme. Something for every taste! This dress will be posted on Etsy shortly!
Detta är min personliga favorit i skandinaviska mixklännings-kollektionen (inspirerad av norska Tilda, danska GreenGate och sydd i Sverige) . Den har allt som jag letar efter på en klänning. Bra passform (naturligtvis, det är mitt eget mönster), fina färger och en bra balans mellan dem. Och så den där speciella detaljen som ger lite extra energi! De röda blommorna har limegröna detaljer och det återkommer i det limegröna med vita prickar.
Sedan hade det varit SÅ enkelt att lägga till ett rosarutigt fållband och fått det hela superkoordinerat. Perfekt, men tråkigt. I stället så valde jag det blåvitrutiga fållbandet och matchade med marinblå knappar. Detta gav klänningen den extra detlajen som jag personligen gillar så mycket. Men, när jag visade några klänningar för min bästa vän så var detta inte en av hennes favoriter. Det är för övrigt anledningen till att jag syr många liknande plagg inom samma tema. För att få något för varje smak! Denna klänning läggs ut på Etsy inom kort.

4 comments:

HobbyMegHer said...

Så søt denne også ble!
Kjempekoselig med besøk fra deg i bloggen min. :0)

Errajka said...

Vad fina klänningar! Blir mäkta imponerad av alla som vågar blanda olika tyger till en klänning. Har själv inte vågat mig på det, hoppas snart :)

ikketikketheo said...

This is my favourite too!!! Love the colours!

Frileluna said...

Zuckersüß, sieht dieses Hängerchen aus.


GLG Frieda