Friday, 27 March 2009

Tunic with button - Sample collection

I promised you some pictures from my two samples of the "Tunic with button". I have used the same pattern, but two different widths on it. Also I must have miscalulated somewhere when I changed the pattern from the button on the lower piece to the button on the upper piece, because the green one got a much wider neckline. Not that it is wrong or anything, but it wasn't what I expected.

Well, anyway. I will make more from the pattern that I made the red one from, but both of them got little beauty flaws. It is especially the part between the red/green around the neck and the tunic fabric that I am not 100% satisfied with. I am not sure that anyone else would notice it, but I can see it, and then I don't want to sell it at full price. Usually my children ends up wearing my sample collections, but this time I wanted to give you the chance of buying a Kaja&lill krax-item at a really reasonable price. I will set the price on Etsy at 20 (about 15 EUR). They will be priced at $35-40 when all details are perfect.

They are supposted to be size 104(4 yrs), but the red one would fit 3-4 yrs, and possibly another size up and down. The green one has a wider fit and would probably be a size 4-5 yrs. My daughter usually wears a size 4 (sometimes 3) and she is of average weight, so you can judge for yourselves.

Jag lovade ju några bilder från mina två "Tunika med knapp" ur provkollektionen. Jag har använt samma mönster, men två olika vidder på själva kroppen. Dessutom så måste jag ha räknat fel någonstans när jag ändrade mönstret från att ha knappen på framstycket, till att ha den uppe på axeln (slejfen över knappen går åt olika håll), för den gröna blev mycket vidare i halsen. Inte för att det är fel eller ens fult, men det var inte riktigt vad jag hade förväntat mig.

Ja. I alla fall. Det kommer att bli den röda som jag kommer att sy fler av, men båda två har vissa skönhetsfläckar. Det är infästningen mellan det gröna/röda runt halsen och rynkningen av tyget på själva blusen. Jag är inte säker på att någon annan skulle reta sig på det, men själv ser jag det och då vill jag inte sälja till fullpris. Det brukar ju ta tre försök innan en ny modell är tillräckligt bra för försäljning och vanligtvis så får mina barn gå i provkollektionen, men denna gång så tänkte jag låta er få chansen att få ett Kaja&lilla krax-plagg till ett riktigt bra pris. Jag lägger ut dem på Etsy för 150 kronor styck (de kommer att kosta 300-350 kronor när de ser ut som jag VILL att de ska se ut)

Båda ska föreställa storlek 104, men jag skulle nog säga att den röda är storlek 98-104, fast passformen är såpass lös att den funkar ytterligare en storlek uppåt eller neråt. (92-110 alltså). Den gröna skulle jag nog sätta till 104-110 med tanke på att den är så vid.


4 comments:

LumLum said...

Så lustigt. Precis det tyget har jag liggandes här brevid mig just nu. Det ska bli en klänning är tanken.

Plaggen är jättefina. Härligt somriga.

Jes said...

Superfin!!! Gillar verkligen tyget!!! Hon är verkligen fin i klänningen

Carina i Tyskland said...

Guuud så söta tunikor! Känns som sommar direkt!

Kramar

Lilla NovaK said...

Älskade denna modellen!!