Thursday, 12 March 2009

Skirt Römö - More for me!

Yes! I am really updating my wardrobe now. I really like skirts, but since I never manage to find a nice skirt in the stores that fits me (slim waist, broad hips and slightly sway backed) and never have found any good pattern for it, I almost always end up wearing trousers anyway. No more of that. I got the Römö pattern from Farbenmix a while ago and used the Stenzo "Butterfly dreams" in a finecord (yes, I DID get a bit crazy over that fabric...). I took my measures and chose the size, and you know what? It fitted me perfect! Although. The next skirt I make I will read the pattern more carefully. It is in german, and I assumed something that wasn't true, so I ended up putting the facing upside down, but a little snip-snip with the scissors made it pretty ok anyway. I wasn't up to ripping the seams...

Japp! Då var det dags för en uppdatering av min garderob igen. Jag gillar verkligen kjolar, men jag hittar aldrig några fina i affärerna som passar mig (smal midja, breda höfter och aningen svankryggig) och jag hittar heller aldrig några bra kjolmönster, så det brukar sluta med byxor ändå. Men, nu ska det bli ändring på det. Jag fick mönstret Römö från Farbenmix för ett tag sedan och använde den smalspåriga manchestern med Stenzos "Butterfly dreams" (ja, jag blev lite kär i det tyget...). Jag tog mina mått, valde storlek i mönstret och vet ni vad?? Det passade perfekt! Fast. Nästa gång jag syr kjolen så ska jag komma ihåg att läsa mönstret lite noggrannare. Det är på tyska och jag antog något som inte riktigt var sant, så det slutade med att jag satte infodringen upp-och-ner, men lite klipp-klipp med saxen så blev det ganska ok ändå. Orkade liksom inte sprätta...

5 comments:

OttoPippi said...

Tjusigt!!!!

LumLum said...

Snyggt! Och kul när man kan få till något som passar bra, speciellt på första försöket. :)

anna said...

Fin!!

Doris_Assar said...

Proffsig och fin! :-)

HomeRiver said...

Underbart litet plagg!