Tuesday, 17 March 2009

New model - tunic with button!

I have had a picture of something like this in my head for a while now. I bought a lovely fabric with birds on it that I intend to make for my daughter, but since it is a new pattern I need to make a couple of test items first, so I used a less expensive fabric. This one was the slim fit tunic, but there will be one with a wider fit up in a couple of days. I really like it, but the gathering was a lot of work to get the details right. I am really pleased with the button on the collar though. There is an opening in the hem to make it easy to fit over the head.

Jag har haft en bild på något sådanthär i huvudet ett tag nu. Jag har köpt ett fint tyg med fåglar som jag tänker använda till att sy en tunika åt min dotter, men eftersom de tär ett nytt mönster så vill jag göra några tester först, så jag har använt ett lite billigare tyg. Detta är tunikan med smal passform, men det kommer att bli en med en vidare passform om några dagar. Jag gillar verkligen modellen, men rynkningen kring ärmar och i halsen var en himla massa jobb för att få det snyggt. Jag är verkligen nöjd med knäppningen på kragen i alla fall. Dessutom ligger det en öppning i sömmen där för att det ska vara enkelt att dra tunikan över huvudet.

14 comments:

mustafa said...

den nya modellen ser jättefin ut.

anna said...

Jättesöt!!

Hello said...

Oh, så fin!

Adriana said...

Vilken vacker klänning full av blommor!
Redan ana min framtid systerdotter som kommer om några månader med den här klänningen ... kyssar

Doris_Assar said...

Vad fin den blev! Vad händig du är med alla nya modeller!! :-)

Sara said...

That is a very sweet top!

metamorphosis said...

Jättefin modell - snyggt med knappen som dekor där i raglan-skärnings-sömmen!

Carina i Tyskland said...

Underbar tunika!
Kramis

Kattis said...

Jag hittade hit från sysidan. :) Trevlig sida!! Alltid kul med en till hobbyblogg att glo i lite då och då.

Besök gärna min: http://designkatrinaliden.blogspot.com

Daniela said...

Superfin! Rikigt härlig modell!

Lilla Gryn said...

Åh, vad fin den var. Jag gillar verkligen modellen.

Frileluna said...

Danke erstmals für deinen lieben Kommentar auf meinem Blog.
Schön, so auch wieder einen neuen und wunderschönen Blog gefunden zu haben. Du nähst ja auch so schöne und tolle Sachen, da werde ich sicher öfters mal vorbei schauen.

GLG Frieda

Maria said...

SÅ fina tyger du syr i! Sådana som passar till mig som blommar =)

Duracellmamman said...

Åhhh så fiiiiiiin!!!
Vad menar du med smal passform, passar den lite små runda som Tildis?