Wednesday, 11 March 2009

A lot of nice things!

How about that! I received two awards in January, one from Teskedsmamman and one from Hello in the beginning of January and I was of course thrilled about it, but then I never got around to blog about them. And, after that nothing really fun has happened to me. And, then last week things turned. First I won the lovely "Semla" from PennysHouse, and a few days later NeaNobelle had a giveaway since her daughter had cut little pieces of the fabric from her mums fabric shop and I was the lucky winner! Yay me!

Just a day before I had FINALLY found the quiltfabric with little hearts on it (see below) that I had stolen a VERY small piece from my mums shelves and searched for ever since. It seemed as an mission impossible, but suddenly it was there! 1 1/2 meter at a bargain price! Well. Bargain quilt price, that is, since the quiltfabrics here in Sweden costs something like 20-25 USD per meter.
Det är inte klokt! Jag fick två blog awards i Januari från Teskedsmamman och från Hello och även om jag just då var otroligt tacksam för dem, så kom de av någon underlig anledning aldrig in i bloggen. Men, sedan dess så har det varit torka på roliga saker. Tills, för en vecka sedan. Först så vann jag den här underbara vita semlan från PennysHouse och några dagar senare så lottade NeaNobelle ut lite tyger när hennes dotter hade klippt provlappar ur rullarna i sin mammas tygaffär och då var jag den lyckliga vinnaren. Hurra!

Bara någon dag tidigare så hade jag ÄNTLIGEN hittat ett quilttyg med små hjärtan på som jag hade knyckt en liten provbit av från min mammas hyllor och letat efter ända sedan dess. Jag hade börjat ge upp när jag helt plötsligt hittade 1,5 meter av yget och dessutom till ett vrakpris. Nåja. Quilttygs-vrakpris. De kostar mellan 150-200 kronor metern här i Sverige, men i alla fall...
A week ago I was on a sewing fair here in Gothenburg. I was accompanied by my two children, so you can imagine that one had to be REALLY focused to get ANYTHING in the shopping bags. I had a shopping list for E-slöjd, so I got all the colours I needed. And my son chose the red/navy-striped and the navy fabric for a car top, the green-white striped will be the sequel for the football top I made a few weeks ago, the turquoise is for my daughter since it is one of her best colours, and the lime-pink on the right is just a small piece, so I'll see what I can do with that.

I even managed to bring home two knit fabrics for myself, one from MG and one from Tygaffären. They will probably be a top or a tunic or perhaps a skirt. But I am not sure yet.
För någon vecka sedan så var det symässa i Göteborg. Jag hade sällskap av båda mina barn, så det gällde att vara verkligen fokuserad för att få med sig något hem. För E-slöjd så hade ja en shoppinglista för att få med mig alla färger jag behövde. Sonen valde det röd/marin-randiga och det marinblå tyget för en racerbilströja, det grönrandiga kommer att få bli en fortsättning på fotbollströjan jag sydde för någon vecka sedan, det turkos är det tyg som min dotter klär bäst i och det rosa/lime-gröna på högerkanten var bara en liten bit, så det får vi se hur långt det räcker...
Jag lyckades till och med få med mig två trikåtyger till mig själv. En från MG och en från tygaffären. Jag är inte säker ännu, men troligen så blir det en top/tunika och en kjol, men vilket av tygerna som blir vilket vet jag inte ännu...


Last but not least, I have bought some Tilde-fabrics from Panduro. They will probably end up as combination in a dress or so, and I have them pretty ready in my head, now all I have to do is to get some time to make them. The first fabric to do something with is the one with the birds that will be a blouse for my daughter. But I am making a new pattern, so I will make a "prototype" in a less expensive fabric first...

Sist men inte minst så jag har köpt lite Tilde-tyger från Panduro. De kommer troligen att kombineras till klänningar och jag vet ganska bra hur de ska se ut, men jag måste få tag på lite tid att sy dem på bara. Det första tyget som kommer att åtgärdas är i alla fall det med fåglarna på som ska bli en blus åt min dotter. Men, eftersom jag gör ett nytt mönster så ska jag först göra en prototyp i ett billigare tyg...

4 comments:

Doris_Assar said...

Åh, mycket fina nya tyger! *stirrar avundsjukt på samlingen med campan-tyger från Nea* :-) ;-)

ikketikketheo said...

AAhh, vilket tyg-kalas!!! MUMS!!!

Adriana said...

Beautiful.
Kisses

anna said...

Grattis till "awardsen" och till alla UNDERBARA tyger!!