Monday, 30 March 2009

Lilla gubben - Pippi Longstocking's horse

Oh my! I was searching my blog for a picture of a horse top I made this autumn for my daughter. It is of course Pippi Longstocking’s horse “Lilla gubben” (sorry, I really don’t know his English name). Then I realized I couldn’t find it, because I never blogged about it. Gasp!

Well. Here it is. Really one of my daughters favourite tops. I made this at the same time as I made the Pippi Longstocking top, and I intended to make a “Herr Nilsson” (Pippi’s monkey, I don’t know his English name either) top as well, but I never got around making it. The material is of course E-slöjd cotton interlock. Thick, luscious fabric that is so soft and perfect for children’s wear. I know that Lilla gubben is white with black spots, and not brown, but this was one of my silhouette sweaters and the brown goes really well with the pink.

Oj då! Jag letade igenom min blogg efter bilder på en hästtröja som jag sydde I höstas till min dotter. Det är förstås Pippi Långstrumps häst ”Lilla gubben”. Men, sedan insåg jag att jag inte kunde hitta några bilder, eftersom jag hade glömt att blogga om den. Hjälp! Med tanke på att det är en av min dotters absoluta favorittröjor så vore det närmast en dödssynd att inte visa upp den. Jag sydde ju en Pippi-tröja samtidigt och tanken var att det skulle bli en Herr Nilsson också, men så långt kom jag aldrig.
Som vanligt är det E-slöjds härliga interlock. Den är tjock, mjuk och känns riktigt lyxig och är verkligen perfekt till barnkläder. Jag VET att Lilla gubben är vit med svarta prickar och inte brun, men detta var en av alla mina siluett-tröjor och det bruna går så bra ihop med det rosa.

6 comments:

Sara said...

Adorable! And you are right, the brown does go with the pink.

Doris_Assar said...

Förstår att dottern älskar den! Vad bra du fått till applikationen! :-)

anna said...

Den var verkligen underbar!!

Hello said...

Jamen, det syns ju tydligt att det är Lilla Gubben i alla fall! Den är ju också jättefin!

Jes said...

Vilken fin tröja, och vilken kanonfin häst du gjort :)

TIA said...

Så fin trøye, og så flott applikasjon !