Thursday, 26 March 2009

Brother-sister combination


A lot of people think that you make a bundle of money on sewing your own clothes. Well. That CAN be true, but since I have bought expensive fabrics from Germany that costs EUR20($25)+shipping (and up...) and you need about half a meter for each garment, and you can buy tops from H&M that costs EUR7($8) , you end up paying more for sewing the stuff yourself. On the positive side you get your own very personal clothes.

Second hand fabrics are really in right now, but they also tend to be expensive. Some even more than the ones I have mentioned above. But, on occasions you do find something REALLY cheap. Like this one. I paid about 1 EUR($1.20) for 1,5 meter. YAY!

Det är många som tror att man tjänar MASSOR med pengar på att sy sina egna kläder. Tja. Det KAN vara sant, men eftersom jag på sistone har köpt dyra tyger från Tyskland som kostar över 200 kronor metern + frakt (eller mer...) och man behöver ungefär en halvmeter tyg till en tröja och man kan köpa toppar på H&M för 70 kronor, så är det inte ovanligt att det blir dyrare att sy själv. Och då har man jobbet dessutom. Men, man får väldigt personliga kläder.

Secondhand-tyger är väldigt inne just nu, men de har också blivit dyra. En del av dem går för ännu högre preiser än de jag har köpt från Tyskland. Men, ibland så kan man hitta något RIKTIGT billigt. Jag gav ungefär 10 kronor för 1,5 meter för detta helt oanvända tyg på Röda Korset. Hurra!
I bought this fabric with my son in my mind. He is really into sporty tops, prefferably with "cool numbers" on it. So, I asked him for which numbers that are cool, and today the answer was "8, 4 and 9". Tomorrow there might be another set of numbers. I have never known that some numbers or letters are more cool than others, but he is very persistant on that point. I used the same model as for the soccer top I made a while ago. And my son insisted on a V-neck, as it is much cooler than a round neck. And used the cool numbers "48". Big ones on the back, and small ones on the front. Since he has grown out of his really cool sports pants as well I have made him a pair of navy blue pants to go with the shirt, but I haven't caught that on picture yet.

När jag köpte tyget så tänkte jag på min son. Han gillar verkligen sportiga toppar, allra helst med coola siffror på. Så, jag frågade honom en dag vilka siffror som var coola och då blev svaret "8, 4 och 9". En annan dag så kan det nog vara andra siffror som är coola, men jag hade inte ens tänkt på att en del siffror var coolare än andra. Jag använde samma modell som fotbollströjan som jag sydde för ett tag sedan. Min son ville absolut ha en V-ringad modell, eftersom det är coolare än rund hals. Sedan applicerade jag på de coola numren "48". Stora på ryggen och en mindre modell i fram. Eftersom han har vuxit ur sina långa träningsbyxor så har jag även sytt ett par marinblå byxor med matchande siffror, men de har inte fastnat på bild. Ännu.

The dress for my daughter is a really simple one. I wanted to make something more feminine than for her brother. So I ended up with the dress. She reffers to it as the "Barbapapa top", I am not sure why, but then again, who knows all thoughts of a little girl??
Dotterns klänning är en ganska enkel sådan. Jag ville göra något lite mer feminint än till brorsan, så det fick bli en klänning. Hon kallar den för "Barapapapa-tröjan". Jag är inte säker på varför men, vem förstår alla tankar som en liten tös har??

7 comments:

Ett Tu Tre said...

Förstår att du känner dig nöjd, dels med själva tygfyndet, dels med det fina resultatet. Sonen ser verkligen sportigt "cool" ut, och dotterns klänning ser otroligt bekväm ut.

Sara said...

The matching brother/sister outfits are great! Your children are adorable.

Doris_Assar said...

Snygga modeller, och vad proffsigt det blev!! :-)

Pernilla said...

blev en snygg sporttröja, perfekt med färgerna, klänningen ser mysig ut.

har du Totally Stable under siffrorna?

Botilda said...

Hälsa sonen att han har en übercool och snygg tröja! Om han till äventyrs inte inser det själv.

anna said...

Vilka sötnosar! Snygga kläder!

ikketikketheo said...

Gillar tösens klänning :)