Friday, 13 March 2009

Another skirt!!

I bought this velvet fabric a long time ago, but I never got around to make anything from it. It was intended for pinafore dresses, but since it was only 85 cm I was going to get too much waste on it, so I have hesitated. Fortunately it was just enough to make a skirt for me. So, I used the same pattern as the last post "Römö" from Farbenmix and this time it went so well. All the details are perfect and the fit is even better for this skirt. But, as you might see I have taken the photo in the snow. We got a lot of snow yesterday, and since it always is windy here on the west coast, you could very well call it a snow storm. And, snow storms and skirts doesn't go well together. But soon the spring is here and I will be wearing a lot of nice clothes!!

Jag köpte detta tyg för ganska länge sedan. Det är ett Stenzo-tyg och en slags sammetskvalitet. Men, det blev aldrig av att jag satte saxen i tyget. Tanken var att det skulle bli hängselklänningar, men eftersom det bara var 85 cm, så skulle jag få så mycket spill av det, så därför har jag dragit mig från att klippa i det. Tur för mig, för det var PRECIS lagom mycket tyg till en kjol. Samma mönster som förra kjolen, Römö från Farbenmix och denna gång så gick det riktigt bra. Alla detaljer är faktiskt perfekta och passformen är ännu bättre denna gång. Men, som ni kan se så har jag tagit kortet i snö. Igår fick vi rejält med snö här och eftersom det alltid blåser här på västkusten så kan man mycket väl kalla det för snöstorm. Och, hur gärna jag än vill ha på mig kjolen så är snöstorm och kjol ingen vidare kombination. Men, snart är det vår och jag kommer att ha massor med snygga kläder att ta på mig!

11 comments:

Drutten said...

Jättefin kjol och verkligen fint tyg!

Pernilla said...

jättefin kjol, o så fint tyg, passa perfekt till en kjol.

Doris_Assar said...

Snyggt! Härligt vårigt tyg! Jag måste bara sy ngt till mig själv ngn gång!!

Maria said...

VAckert tyg och fin modell! Jag klär mig nästan alltid i kjol och skulle gärna ha en sådan!

Junebacken said...

Ooooo, vilket alldeles underbart tyg!! Den blir snygg till våren och sommaren!

mustafa said...

visst är det kul att sy till sig själv? schysst att hitta ett mönster som passar på direkten sådär. grattis, kjola ser finfin ut.

Lisa @celebrate CREATIVITY said...

Oh, love this fabric. It's gorgeous!

Hello said...

Finfina!!!!

ikketikketheo said...

DET tyget var ju jätte fint!! Är annars ingen stor fan av de tyska "flick-tygerna" men detta överTYGade mig :)
Snygg modell!

Adriana said...

Beautiful!
kisses

Retro Elephant said...

Älskar tyget och modellen, superfint!

Mönstret till jackan är egenknåpat, har surfat runt på olika bloggar, antecknat det jag gillat och sparat bilder. Sen så satte jag mig ner med mönsterpapper och började rita. Jag har länge sökt efter ett mönster som jag skulle gilla men då jag inte fann något så fick jag fia ett eget.

//Lina