Monday, 23 February 2009

Russian nesting dolls

Yes. I DO have a thing for russian nesting dolls, ie matryoshkas. If you look at my blog you will see these dolls appear on at least five different places. And this lovely fabric I have been stroking for a while now, still waiting for the perfect occasion. Then I got a question from Duracellmamman for a dress for her daughter. She wanted something colourful, so I decided to have a go at this fabric. I used pink fabric with white dots as lining, and pink seam binding. As you can see I made two dresses, the left with pink buttons in size 74/80 (9-12mths) and the left in size 86 (18mths) with red buttons. And when we were done measuring her daughter we decided that the larger one would fit her. If you want to be as cool as Mailda, you can have your own!! This one will be posted on Etsy in a couple of days, but please send me an email if you are interrested in it!

Ja. Jag ÄR lite tokig i ryska babushka-dockor. Om du söker i bloggen så hittar du åtminstone fem olika ställen där jag har gjort grejer med ryska dockor. Detta härliga tyg har jag klappat på ett tag och väntat på det perfekta tillfället för att få klippa i. Sedan fick jag en fråga från Duracellmamman för en klänning till hennes dotter. Hon ville ha något färgglatt och detta var både färgglatt och lite vår-likt, så jag tyckte att det var en bra ursäkt för att börja klippa. Jag använde rosa tyg med vita prickar som foder och rosa kantband. Som du kan se så gjorde jag två klänningar. Den till vänster i storlek 74/80 med rosa knappar och en i storlek 86 med röda knappar. När vi hade mätt färdigt hennes dotter så kom vi fram till att den större klänningen borde passa henne. Så, om du är lite mindre än Matilda, men ändå vill vara lika cool, så skicka ett mail till mig, för om några dagar så lägger jag ut den på Etsy.
Detail of the buttons. I am very careful about all details on my clothes!!
Detaljbild på knapparna. Jag är mycket noga med alla detaljer på mina kläder.

5 comments:

anna said...

Jättefina klänningar, så underbart tyg! Var nära att lyckas köpa sånt, men var inte först :-(. Var har du fått tag i ditt?
/Anna

Sara said...

Oh I love those Russian nesting dolls. It is such cute fabric! The dresses are fabulous!

Adriana said...

Lindo lindo...
Adorei!!!
Kisses.

❤ SessanochPrinsessan ❤ said...

Såg denna på lilla Tildis idag & blev ju helt såld ♡
Super fin & lite tuff på en gång ;D

Njut dagen
-Sessan

ikketikketheo said...

Ja, jag ocksa svag för dessa docko. Allt som är trä och malat egentligen ;) Rys(k)ligt fina klänningar ;)