Thursday, 26 February 2009

NEW! Pleated denim skirt, sz 3-4yrs

I have wanted to make a denim skirt for a while now. And I have looked at several different models. At first I wanted a straight, slim fit model, but they are so restraining for small children with a lot of movement in their legs. Then I looked at a wrap skirt, but they weren't what I was after. Then I was showing fabric around on the shelf and these two landed on top of eachother. YAY! I got it! Mickey-Mouse-dotted fabric and denim. Of course! It turned out pretty well. When I was ALMOST done I decided to add an appliqué of the same fabric, I used one of the dots as center for the flower.

The skirt has elastics in the waist and seems to be really comfortable. Just what I was looking for. I got a more ideas for skirts with the same pattern.
Jag har velat göra en jeanskjol ett tag nu. Jag har kollat på flera olika modeller. Först så hade jag tänkt mig en smal, rak modell, men de är så opraktiska att leka i för barn med mycket spring i benen. Sedan tittade jag på en omlottkjol, men det var inte riktigt vad jag var ute efter. Men, häromdagen så flyttade jag runt tyger i tyghyllan och då råkade dessa två tyger hamna ovanpå varandra. Såklart! MussePigg-prickigt tyg och jeans. Det blev riktigt bra, ungefär som jag hade tänkt mig. När jag nästan var klart så bestämde jag mig för att göra en applikation av det prickiga tyger. Jag avände en av prickarna som centrum för blomman.
Det är resår i midjan på kjolen och den verkar vara riktigt bekväm. Precis som jag ville! Jag har några fler idéer för andra kjolar i samma mönster, så det kommer nog att bli fler kjolar.

6 comments:

Maria said...

Snyggt!

anna said...

Jättefin!

Y said...

kjolen var suverän!!

Totaja said...

Superfin kjol. Jag kunde inte låta bli att inspireras till en present som jag håller på med, hoppas att det är OK.

Doris_Assar said...

Jättefin! Fnular också på en kjol just nu, dock inte i jeans :-)

GOBLIgobli said...

Underbar modell! Snacka om variationsmöjligheter det finns.