Tuesday, 24 February 2009

Antonella - Top in adult sizes

Really. It has been on its way for quite a while now. I need new tops, and my daughter can't possibly wear all things that I have been sewing for her (reminds me, check on Etsy to buy your own original Kaja&lillakrax-top!). Why not combine the both and make something for me. Also, I have received a few questions about Mother-daughter-combos. And, Farbenmix has a pattern for "Antonella", which is the adult version of the Antonia. It has several possibilities for variations, so it is possible that you will see more "Antonellas" in the near future. There was the arm frill and the wrap top. Mmm. I have to try them all, don't I??.

The fitting is pretty slim, but I took my measures and chose the size according to it, and it turned out pretty good I think. A few adjustments the next time and it will be perfect, but I want to wear it for a while to be sure of which adjustments I want to make.

Fabrics: Stenzo "Butterfly dreams" in blue, and Sanetta turquoise with white spots. Turquoise ribbing around the neck. Look out for the next post with a matching daughter AND doll combo!

Det har ju liksom legat i luften ett tag nu. Jag behöver fler toppar och min dotter kan OMÖJLIGT hinna göra av med fler toppar nu (vilket påminner mig, kolla in Etsy för att köpa din egen orginal Kaja&lillakrax-top!). Varför slå två flugor med en smäll och sy något åt mig?? Dessutom så har jag fått en och annan fråga om att sy mor-dotter-kombination. Farbenmix har ett mönster som de kallar för Antonella, som är vuxenversionen av Antonia. Den finns som flera variationer, med ärmvolang eller med omlott-top, så det är fullt möjligt att det kommer att bli fler Antonella-tröjor här i fortsättningen, för såklart måste jag ju prova alla! Passformen är ganska smal, men jag tog mina mått och valde storlek utifrån den. Det blev ganska hyfsat. Nästa gång så blir det nog några justeringar, men jag vill använda tröjan några gånger för att veta säkert vad jag vill justera. Men, för att vara första försök med nytt mönster så är det tokbra!

Tyger: Det blå Stenzo "Butterfly dreams" och Sanettas turkos med vita prickar. Turkos muddväv i halsen. Håll ögonen öppna efter nästa inlägg, för då kommer matchande kläder till dotter och docka!!

6 comments:

Hello said...

*dånar!* Guuuud så fin! Den klär dig verkligen!

ikketikketheo said...

Vad kul!!! Ser fram emot combon ;)

Botilda said...

Inspirerande! Härligt med färger och blandningar även på stora.

anna said...

Jättefin! Den klär dig :-)

Sara said...

Fabulous top! It's so nice to make some things for yourself. :)

Ett Tu Tre said...

Snyggt! Härligt med färg och mönster även på vuxenkläder.