Tuesday, 27 January 2009

Spiderman shirt, sz 116/122 6yrs

I always find it hard to make nice things for boys. Cool enough for an aware 5-year-old to accept to wear, and nice enough for the poor mum to bear to look at. Not an easy combination. This time I have used the pattern Bjarne from Farbenmix and combined it with a pale blue Spiderman fabric.

Jag tycker att det är svårt att göra fina saker till pojkar. Tillräckligt coola för att en medveten 5-åring ska acceptera att ha på sig det, och tillräckligt fina för att en stackars mamma ska stå ut med att titta på det. Det är en svår kombination! Denna gången så använde jag mönstret Bjarne från Farbenmix i kombination med ett ljusblått Spiderman-tyg.

I love the collar. It has a bit of China feeling to it, which makes it neat, but not solemn. In the back there is a fold for extra width and comfortable wearing. Usually the Farbenmix patterns are tight, so if you have a child that is above average wheight they recommend you to choose a larger size.
Jag gillar verkligen kragen. Det är lite kinesisk känsla på den, vilket gör den prydlig, men inte högtidlig. I ryggen finns ett veck, vilket gör att man får lite extra vidd som gör den bekväm. Oftast så är Farbenmix mönster ganska smala i modellen, vilket gör att man rekommenderar att gå upp en storlek om man har ett barn som är över medelvikt.

I was SO pleased with the result, and was eager to get the judgement from the toughest jury around. My son. He agreed to try it on, which is a first victory. But then he pulled the shirt over his head and said that "You can sell that to another boy...", which means that it was ok, but not for him. As I said. Tough jury! It is really hard to please him, since he is used to being able to choose freely among all my fabrics and patterns. The things that he has chosen himself from the beginning usually works out fine, but he is not much for this kind of surprises. So. It is up for sale!
Jag var SÅ nöjd med resultatet och var nyfiken på att få bedömningen på den tuffaste juryn i stan. Min son. Han gick med på att prova den, vilket var en första seger. Men, sedan så drog han skjortan över huvudet med orden "Du kan sälja denhär till en annan pojke....", vilket betyder att den nog var ok, men inte för honom. Som sagt. Tuff jury!! Det är svårt att göra honom nöjd, eftersom han är van vid att kunna välja och vraka bland alla mönster och tyger. De som han själv har valt från början funkar oftast bra, men överraskningar brukar inte funka. Så, denna blir till salu!

7 comments:

LumLum said...

Den var cool. Synd att han inte gillade den, men så är dom ju barnen. Man ska kanske vara glad över att dom säger vad dom tycker och står för det.

OttoPippi said...

Tuffast i stan :-)

anna said...

Jättecool! Vilken fina saker du syr! Hoppas att det är ok att jag lägger in dig i min blogglista?
Hittade dig på SB ;-)
/Anna

Duracellmamman said...

Så cool!! Den hade Linus kunnat döda för när han var 8 år!!

sv: Alltså egentligen klarar jag mig inte på så lite sömn... men det går. Men vissa dagar sover jag på kvällen... i ren utmattning. Har nog hmnat i en ond cirkel när det gäller sömnen.

Trevlig dag!!

Kramis!

Hello said...

Jag tyckte ju den var jättefin förstås, men så är jag ju inte varken pojke eller fem år...

Dr. Gill said...

Kjempefin skjorte! Så synd at gutten din ikke likte den...

Carina i TYskland said...

Hihi, det är verkligen tufft med så kräsna "kunder" som J!

Jag tycker den är jättefin och gillar tyget jättemycket! Vet en kille som har en SÅ söt solhatt i samma tyg inför sommaren ;-)

KRAMAR