Thursday, 22 January 2009

Soft dress for two!

I bought a lovely bright hot pink fabric from the sewing fair in November, with matching lime green and hot pink. I have looked on it for a while now, but I never came around on doing anything with it. Then I looked the other way and realized that the hideous dress that came with the soft doll didn't do her justice. So why not combine the both??

First I made the dress for the doll. This really is a good picture of the colours, but as always minky or velvet is almost impossible to take good pictures on. Especially with flash in the middle of the night.

Jag köpte ett härligt ceriserosa tyg på symässan i november, med ett matchande limegrönt och rosa-randigt tyg. Jag har tittat på dem ett tag nu, men jag har liksom inte kommit mig för att sy något av dem. Sedan tittade jag åt andra hållet och upptäckte en docka med en bedrövlig pyjamas som kom med den mjuka dockan, som verkligen inte var till dockans fördel. Varför inte kombinera de båda??

Först sydde jag tunika och tights till dockan. Det är faktiskt en riktigt bra bild av färgerna. Men, som vanligt är det nästan hopplöst att ta bra bilder på velour eller sammet. Särskilt med blixt mitt i natten.

Then came the outfit for my daughter. I am not sure that I am satisfied with it. The trousers got a bit short at first, so I had to add an extra piece at the bottom, which didn't turn out as good as I hoped for. I was thinking of using the same ribbing as for the doll, and I am still not sure that this will be the final result. But, she can wear it for playclothes for a while, and then we'll see.

Sedan var det dags för kläder till dottern. Jag är inte säker på att jag är nöjd med den. Byxorna blev lite korta i början, så jag fick sätta dit en extra bit längst ner och den blev inte så bra som jag hade tänkt mig. Jag funderade ett tag på att sätta samma mudd som på dockans byxor, och jag är fortfarande inte säker på att detta kommer att bli det slutgiltiga resultatet. Men, de är mjuka och sköna att leka i alla fall.

9 comments:

Mimmi said...

Underbara färger! Som en riktig karamell!

Carina i Tyskland said...

Vilka härliga färger och kul för E och dockan att matcha varandra!!

Kram
Carina

ikketikketheo said...

Färgerna skriker: vi passar bar ihop!!! Det kan jag höra ;)

Thea said...

Härliga färger! Jättefint! Visst är det kulatt sy samma till dockan? Om du inte är helnöjd med biten längst ned ( syns inte riktigt på bilden) tycker jag abslout du ska sätta dit en bit limefärgad mudd. Det blev skitsnyggt!

muhren said...

min dotter blev överlycklig när jag sydde likadana kläder till henne och till dockan , kan förstå att det måste din dotter oxå blivit..underbara karamellfärger!

Kram Linda

Hello said...

Härliga kläder så här i vintermörkret.

Jag röstar för mudd - tyckte det var supersnyggt på dockans kläder!

EliseH said...

For noen freshe farger!!
Herlige plagg til dukke og snuppe =)

OttoPippi said...

Oj då!! Sen har var vid datorn sist har här kommit 5 nya inlägg!!! Jösses vad du är produktiv! Superläckra tröjor och jättegulligt set till barn och docka här! :-)

Y said...

Jättefina! Lite kul att jag igår sydde en enkel klänning/tunika i exakt samma randiga tyg men rosa kantning.