Sunday, 25 January 2009

Pippi Longstocking dress, sz 104

Here in Sweden it seems as if all little girls, before entering the "Princess age", are in the "Pippi Longstocking age". My daughter is totally crazy about that strong redheaded girl. And since she has been so brave about giving her pacifiers to Santa Claus I decided to give the whole family a treat and go to the Liseberg Theater to see Pippi (actually we will attain the last performance, and they have run this show since before Christmas, and ALL children we know have seen it!).

At about the same time I ordered the tickets, there was a woman who wanted to sell "lime green Pippi fabric". I wasn't sure of which fabric it was, but since Pippi always is popular I took a chance on buying it without seeing it. After I while I realized that it very well COULD be that fabric that I have been searching for for ages. And, it was! Yay! When my daughter opened the package she immediately started wrapping her in the fabric, so I just knew I would have to make her a dress of it! It is my own pattern for dresses, and since I have been making this model quite a few times it really didn't take that long time to finish. I decided to go with yellow lining and red buttons and red seam binding to give it some extra punch.

It wasn't that much fabric I got, but if you got a Pippi-craving girl at home, you know where to find me!

Här i Sverige så verkar ju alla flickor som inte har kommit upp i prinsess-åldern i stället befinna sig i Pippi-åldern. Min dotter är helt galen i den där rödhåriga jäntan och eftersom hon har varit så duktig med att lämna nappisarna till tomten så bestämde jag mig för att ge hela familjen en belöning och gå till Lisebergs Teatern för att se på Pippi. Vi kommer faktiskt att gå och se den sista föreställningen, trots att de har visat den sedan i mitten på december och ALLA barn som vi känner har sett den.

Ungefär samtidigt som jag beställde biljetterna så var det en tjej som ville sälja "Limegrönt Pippityg". Jag var inte säker på vilket tyg det var, men eftersom Pippi alltid funkar så köpte jag det utan att ha sett det. Efter ett tag så insåg jag att det mycket väl KUNDE vara detdär tyget som jag har letat efter så länge, men som alltid blir tokdyrt, om man alls hittar det. Och. Det VAR det!! Tjohoooo! Dottern hjälpte mig tat öppna paketet och började genast svepa tyget omkring sig när hon fick se vad det var i det, så jag insåg ju att det var dags att sy en klänning... Det är mitt vanliga klänningsmönster. Bar alite längre. Och, eftersom jag har sytt just denna modellen ganska många gånger så gick det faktiskt riktigt snabbt att sy den. Det fick bli röda knappar och rött kantband, men gult foder för att ge klänningen lite extra energi!

Det var inte jättemycket tyg som jag fick tag på, men tillräckligt för att det ska räcka till NÅGRA klänningar till, så om du har en Pippitokig dotter hemma, så vet du var jag finns!

10 comments:

Sara said...

What a special dress! Your daughter is so adorable.

Lilla K said...

Åhhh, vad avis jag blir! Du har ju fått tag på det EFTERTRAKTADE gröna Pippi-tyget! *vill ha* Själv har jag varit inne på Åhlens och tjatat om att de ska fixa in nytt... Men så verkar det inte bli...

Jag har inte varit inne på din blogg tidigare, men det ska det bli ändring på , du gör ju så fina saker! =)

Kånkarong said...

Åhlens borde ta fram det där tyget igen! :)

Anna-Snoddas said...

Tyget är verkligen underbart! Jättefin klänning! :)

ikketikketheo said...

Ahhh, DET tyget ja!!!!!! Tror vi skulle starta en kampanj och bombardera ahlens med "ta upp produktionen igen"-mejls!! (som Y gjorde med skillingaryd-tyget)

Lyckliga söta lilla flicka :)

muhren said...

Klänningen och tyget är fantastisk!

Och visst är det så att många barn i den åldern gillar pippi, håller själv på att sy en beställning med pippi klänning!

Kram

Dr. Gill said...

Å, så nydelig!! Og Pippi er jo bare så kul! Ja, Åhlens burde ta inn igjen dette tøyet!

t said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Duracellmamman said...

Så söt!!! Och minst lika söt är din härliga Prinsessa!!

sv: Är tapet inne hos Tildis, den randiga alltså :-)

Trevlig dag!!

Kramis!!!

Carina i Tyskland said...

Underbart söt klänning och ännu sötare tjej!
KRamar