Wednesday, 28 January 2009

New mittens!

My daughter lost one of her "tickly mittens" that I made for her before christmas, and since she only approve of these crocheted mittens I wanted to make her a new pair. I found something similar on United Colors of Benetton a while ago, so I stole the idea and improved it. This time I used a purple yarn, "Eskimo", and made a pair of mittens without any pattern really. I tried it on a couple of times to make sure that I got the right size though. The colour matches her overall perfectly. Then I added the white crocheted band around the mitten. And topped it of with a crocheted heart in grey cotton yarn. The pattern of the heart was really simple, and I got it from a folder from the 60's that is called "Gifts you can sew" (and obviously crochet too!)

Min dotter tappade bort den ena av hennes "kittliga vantar" som jag gjorde till henne innan jul. Och, eftersom hon bara godkänner dessa virkade vantar så fick jag ju göra ett nytt par åt henne. Jag hittade något liknande på United Colours of Benetton för ett tag sedan, så jag snodde idén och förädlade den lite. Denna gång så använde jag ett lila "Eskimo"-garn och gjorde väl vantarna utan något direkt mönster faktiskt. Jag provade dem visserligen ett par gånger för att vara säker på att det skulle vara rätt storlek. Färgen på vantarna matchar hennes vinteroverall perfekt! Sedan så virkade jag ett band och sydde fast och toppade det hela med ett virkat hjärta i ljusgrått bomullsgarn. Mönstret på hjärtat var verkligen enkelt, och jag fick det från en broschyr från 60-talet som heter "Gifts hat you can sew" (alltså, "presenter som du kan sy", men tydligen omfattas även virkning i den också).

5 comments:

anna said...

De ser jättefina ut!

LumLum said...

Jättesöta!

Doris_Assar said...

Fina! Vilken fin tröja man skymtar i bakgrunden - hemsydd? Jättefint tyg!! :-)

Anonymous said...

Vad kul att hon gillar dina hemgjorda vantar så! Jag har förresten något till dig på min blogg!
/June på www.junebacken.se

Dr. Gill said...

Nydleige!