Thursday, 29 January 2009

Dots, dots, and more dots

I made quite a few dresses from this pattern last year, but I never really tried to make it from knit. So, I used one of my softest fabrics to try it out from. It is a white cotton knit with dots in different shades of pink. This first one is size 98, which should be about 2-3yrs. I used ribbings around the arms on this one. As a finishing touch I wanted to put on an appliqué. And since I have been using Farbenmix patterns quite a lot lately I have seen a deer in different shapes and colours. So, I wanted to make my own deer. This one got pink!

Jag sydde ju ganska många singoallaklänningar förra året, men alla var av vävda tyger, aldrig av jersey. Så, nu tyckte jag att det var dags att prova något nytt och tog fram ett av mina allra mjukaste tyger. Det är vit bomull med prickar i flera nyanser av rosa. Denna första blev i storlek 98. Jag testade att använda muddväv kring armarna på denna. Men, jag ville ha en extra detalj så jag satte på en applikation också. Jag har ju sytt ganska mycket efter Farbenmix på sistone och då har jag sett lite olika varianter på rådjur dyka upp. Så, jag gjorde mitt eget. Ett rosa!
The next one got one size bigger. 104, which should be sz 3-4 yrs. This one I used plain elastics around the arms. And on this one there is a pale blue kitten instead. Both dresses will be up for sale.
Nästa klänning blev lite större, en 104. Denna klänning fick resår både kring halsen och kring armarna. Och så fick den en applikation med en ljusblå kissekatt. Båda klänningarna kommer att vara till salu.

7 comments:

LumLum said...

Jättesöta!

anna said...

Så fin! Jättefin applikation också!
/Anna

Carina i Tyskland said...

VIlka underbara sommarklänningar till små prinsessor! Applikationerna blev verkligen pricken över i!

Kramar

Dr. Gill said...

Du er bare SÅ flink på aplikasjoner! Nydelig farge og stoff. Er så imponert over produksjonen din!

Hello said...

Vilket härligt somrigt tyg!

Och så dina vackra applikationer också...!

Doris_Assar said...

Åh, längtar till sommaren! Jättefint!

Duracellmamman said...

Så söt Gumman!!! Varför har jag inte begåvats med de här kunskaperna?!?