Monday, 19 January 2009

Blue bird - Anoher Antonia, sz 104 (3-4yrs)

Well. As you might have noticed by now I am making a lot of Antonias. This one I made a mistake with. I took the appliqué with the bird on it and placed it on the body. Then I got my delivery from Farbenmix, and realised that the blue ribbon with the toadstools on it would go great with the blue colour would go great with the sweater. And it was by then I realised my mistake. I should of course have put on an appliqué with a toadstool on!! Not that it is pretty this way too, but it would have gotten that little extra touch that I always aim to have on my clothes.

This one got straight sleeves and a satin stretch band at the end of them. This is probably a bit more practical than the flared one, and at least as pretty too! I really can't keep all tops that I am making right now, so this one is up for sale!

Ja. Som ni kanske har lagt märke till nu så blir det många Antonia-tröjor. Denna gjorde jag faktiskt ett rejält misstag med. Jag hittade den roliga applikatione med en fågel på och satte den på tröjan. Sedan fick jag leveransen från Farbenmix med band och insåg att det blå bandet med flugsvampar skulle passa bra. Det var då jag insåg mitt misstag. Jag skulle förstås ha sytt en applikation med en flugsvamp på!!! Inte för att den inte är fin som den är, men tröjan skulle ha fått detdär lilla extra som jag alltid försöker få på mina kläder.

Denna har raka ärmar och satängstretchband längst ner på dem. Det är troligen lite mer prakiskt än de där vida som jag har haft på de andra modellerna och minst lika fint! Jag kan inte behålla alla tröjor som jag syr nu, så denna kommer att vara till salu!

By the way. Thank you ever so much for all the nice comments! It seems as at least some of you have the same taste in colours and patterns as I do. Really. It is so hard to tell if you are cute&clever or just crazy&colourblind when it comes to patterns and colours. Sometimes I think that the border between the both is really thin, and I am not sure that I am always on the right side. Sometimes you see people putting colours together that really makes your eyes hurt, and sometimes people put the most bold patterns together and it is SO beautiful. Perhaps colours are like having a singing voice or not. If you got it then you got it, but if you don't got it you can always practice to get up to a decent level. Unfortunately there is really no way of knowing if one's got it or not…
Förresten. Tack så hemskt mycket för alla snälla kommentarer. Det verkar som åtminstone några av er har samma smak i färger och mönster som jag har. Det är så otroligt svårt att veta om man är cool&kreativ eller bara gräll&smaklöst när det kommer till mönster och färger. Ibland så tycker jag att gränsen mellan de båda är otroligt smal och jag är inte alltid säker på om jag befinner mig på rätt sida gränsen. Ibland så ser man folk som kombinerar färger så att det gör ont i ögonen och i nästa sekund så ser man någon som kominerar ihop de mest djärva mönster och det är skitsnyggt! Det kanske är som med att ha sångröst. Antingen så har du det eller så har du inte det. Men, om du skulle råka att inte ha det så går det ändå att träna sig upp till en hyfsad nivå. Tyvärr så finns det väl inget riktigt bra sätt att veta om man har det eller inte...

6 comments:

Nina said...

Åhh, vad fin denna var. jag älskar dina kombinationer av tyger, du är SÅ duktig!

Vilken storlek är det? Tror min tös hade älskat denna :-)

PysselFröken said...

Den här modellen på tröja är verkligen kanonfin! Och du är bra på att kombinera mönster och färger i en helt underbar mix.

Jag måste nog beställa det där mönstret... blir lite förälskad i modellen ju!

Sara said...

Your colour combinations are fabulous!

I like the little flower/bird applique. I don't think the applique design needs to match the toadstool ribbon.

jejja_79 said...

du är superduktig på färg och mönster kombos.... man blir lika glas varenda gång man är inne och tittar på dina bilder på tunikor och tröjor =)

LumLum said...

Supersöt!

Jag säger som du, ibland vill man bara blunda när man ser vissa färg/mönsterkombinationer, men du har det verkligen. Dina jumprar är otroligt söta.

IRMa said...

Jag gillar dina kombinationer! Vad man kan kombinera med vartannat tycker jag är jättesvårt (och till viss del moderelaterat) jag har ibland sett kombinationer på bloggar som jag hoppat till lite inför, men som jag sedan efter att ha sett någon gång till gillat massor!