Tuesday, 2 December 2008

Mini mouche

This is about as Swedish as it comes this time of the year. In ALL windows people set up these advent electric lights. We got 7 in our house. And, as he sun rises at 8.30 AM and sets at 3:30 PM we really need all the light we can get. In the northern parts of Sweden the sun is up for half an hour, which means that it sets almost as it rises. All companies and shops got these in all windows too. I always get so happy this time of the year when you pass some large house with lots of flats in it and you can see 200 of these in just one house. One in every window.

What I really wanted to show is the mini mouche hat that I made for my daugher. It is a smaller version of the hat that I made for myself the other day, and since the yarn is non-itchy it is really suitable for hats for small children. Unfortunately I think she likes her felted hat with fur trim too much, so she tried it on, but I doubt that she ever will wear it. So much for mother-daughter combination. So I am putting this out for sale instead. I haven't figured out the price yet, but contact me if you are interrested.

Ja, det här är väl så svenskt de kan bli såhär års. I ALLA fönster så sätter ju folk upp sina elektriska adventsljusstakar. Vi har 7, bara i vårt hus. Och eftersom solen går upp klockan halv nio och ner vi halv fyra så behöver vi verkligen allt ljus vi kan få. I norra Sverige så är ju solen uppe en halvtimme, så de behöver verkligen allt ljus de kan få. Alla företag, sjukhus och affärer har ju också sådanahär ljusstakar och jag blir alltid så fascinerad när man åker förbi stora bostadsområden och kan se 200 ljusstakar i ett enda hus. En i varje fönster...

Ja. Vad jag verkligen ville visa var mini-mouche-mössan som jag gjorde åt min dotter. Det är en mindre version av samma mössa som jag gjorde åt mig själv häromdagen. Garnet är ju garanterat kli-fritt, så det passar utmärkt till barnmössor. Tyvärr, eller hur man nu ska säga det, så gillar hon sin filtade mössa med fårskinnskant så mycket att jag tvivlar att hon någonsin kommer att ta på sig denna utomhus. Så mycket för att göra en mor-dotter-matchning. Så, den åker ut på försäljning i stället. Jag har inte bestämt mig för något pris ännu, men är du intresserad så hör av dig!

4 comments:

Pex said...

förutom att berömma mössan vill jag ge dig en award. den finns att "hämta" i min blogg.

Annika said...

Tack för den fina kommentaren inne hos mig :-)

Har suttit här inne en stund och läst nu, måste bara berömma för en helt härlig o super mysig blogg!! Love it!

Och vad händig du är!! Helt klart är internet en bra (och gratis) marknadsföringsplats.

Trevlig dag!!

ikketikketheo said...

Ja, dom där stora husen med ljus i varje fönster saknar jag! Själv har jag "bara" tre, men ska ladda upp till 10 (ett i varje fönster) de närmaste aren ;)
Gillar mössan jättemycket :) Men den är nog inte pojkig nog för min gosse ;)

Ha en trevlig advent!!

r e b e c k a said...

När jag flyttade till italien för två år sen skänke jag bort min röda adventsljusstake köpt på coop för jag var så trött på den och dess vanlighet. I lördags visade de bilder på nyheterna från luciafirandet i sverige och pratade om att alla har adventsljusstakar i sina fönster och hur vackert det är. Må vara att Adolf Fredriks körer sjöng i bakgrunden, men jag blev helt tårögd av nostalgi! Måste köpa en ny när jag kommer till Sverige i jul! :)
Vad fina applikationer/lapptäcken/broderier du gör förresten!