Monday, 1 December 2008

Advent calendar

My grandmother made us an advent calendar when my sister and I was small, and we loved it!! It was really simple in felt and what we in Sweden reffer to as "juteväv", which is the material that old sacks were made of. It had a special smell, and a special feel. I know my mum tried to make a new one, so us two girls would get one each, but it never got the same feeling to it.

I of course wanted to make something special for my children too. I knew that I didn't want to have any gift calender. They are fun in the beginning, but after 10-12 days, it's not that fun any more. Also, I know parents that has a hard time finding three sets of 24 gifts. Every year... But, all ready made pattern and all inspiration that I found on the internet and in books had only gift calendars. So. I ended up doing my own solution to this problem. As usual. (You all know that I say that I am a crafter by force, either I can't find what I want or it is to expensive. In this case I can't find it...)

So. I thought that you would get the opporunity to follow my advent calendar this year. It is of course finished by now, but I will put up posts right until Christmas eve.

The borders are made of small christmas trees on green and little white dots on red. And then there are two fabrics for the landscape. The top is on navy background with lots and lots of snow falling. And the lower one is snow with small foot prints of some animal.

Min farmor gjorde en adventskalender till mig och min syster när vi var små och vi älskade den. Den var egentligen ganska enkelt gjord av filt och juteväv. Den hade en särskild doft och en särskild känsla. Jag vet att min mamma gjorde ett försök att göra en ny sådan kalender, men den fick aldrig samma känsla....

Naturligtvis så vill jag göra något speciellt för mina barn också. Jag visste att jag absolut inte ville ha någon presentkalender. De är kul i början, men efter 10-12 dagar så är det inte lika spännande att öppna längre. Dessutom så vet jag många föräldrar som sliter hårt med att få ihop 3 uppsättningar av 24 presenter varje år. Eftersom jag inte lyckades hitta en enda adventskalender i böcker eller på internet som INTE hade presenter så blev det som det brukar. Jag fick hitta på något själv. (Ni vet att jag brukar säga att jag är en pysslare av tvång, antingen så hittar jag inte det jag vill ha eller så är det för dyrt. Denna gången så fanns det inte...)

Ramen är av två tyger, den ena med vita prickar på röd bakgrund och den andra med massor av små julgranar på grön bakgrund. Och så är det två tyger för själva landskapet. Den övre är mörkblå med massor av små snöflingor. Den undre är snö med fotspår efter något djur.

Så. Jag tänkte ge er möjligheten att följa med mot min färdiga adventskalender. Den är förstås redan klar, så barnen använder den varje dag, men ni få inte se den färdiga förrän på julafton

3 comments:

Anonymous said...

Jag tror att jag förstår vartåt det lutar. Fast jag kan ju förstås ha fel. Men har jag rätt så kan jag bara säga; Vilken alldeles underbar idé!!! Och härliga tyger har du hittat till ändamålet. =)
/June på www.junebacken.se

Stratus said...

Hmm, jag har en ide också. Och om inte det är samma som du har fått, så har jag också kommit på en bra ide! Men det ska bli spännande att se vad som händer. Nu måste du ju blogga varje dag fram till jul. ;-)

Linjam said...

Åhh, vad spännande! Jag kikar in redan imorgon igen! :D

God Jul!