Monday, 15 December 2008

Advent calendar - part 5

A Christmas tree would be great for the Advent Calendar. However, I got Christmas trees all the way around the border of the Advent Calendar, so I thought I would go with a regular tree instead. I was a lot of work. The steams are cut from a tree coloured fabric, but all branches (yes, they are there, but I think you might have to enlarge i a bit to see it properly) are sewn with a regular zig-zag. Mostly with length 0.3 or 0.4 and 1.0 or 2.0 in width. I have done it all on free hand. This should of course have been a piece of cake with an embroidery machine, but it really is possible with only zig-zag machine. But. Before you try it. Make sure that your index finger is in good shape. I have used the machine going backwards so much that it really do hurt...
En julgran vore väl kul för en adventskalender. Men, jag har ju julgranar längs hela kanten, så jag tänkte att jag kunde sy ett vanligt rä i stället. Det var OTROLIGT mycket jobb. Alla grova stammar är klippta ur träfärgat tyg, men alla smågrenar är sydda (jo, de är där, men du kanske måste förstora bilden för att se dem) är sydda med vanlig zickzack. Oftast med stygnlängd 0.3 eller 0.4 och med 1.0 eller 2.0 i stygnbredd. Jag har sytt allt på frihand. Detta hade förstås varit ett superenkel jobb med en brodermaskin, men nu har jag ingen, så då får man göra såhär i stället. Det går alltså bra det också. Men, om du skulle försöka dig på det, se till att du har ett vältränat pekfinger. Jag har backa så mycket att mitt pekfinger faktisk gör ont...

7 comments:

LumLum said...

Förstår att det var ett jättejobb. Har sytt en del kuddfodral med applikationer, och det är ett fulgöra emellanåt när idén man får visar sig vara mer detaljerad än vad man från början tänkte sig. Men vad gör man inte för att genomföra det man vill? *fniss*

Y said...

otroligt fint träd!

Annika said...

Kul med den överraskningen från din man! Själv fick jag ju tjata mig i evigheter ;-)

Trevlig tisdag!!

birka said...

Jätteint! Är det ett hus jag skymtar också ...

Annika said...

Önskar dig en underbar onsdag!!

Annika said...

Ja vi har turen som har en fantastisk läkare :-)

Vi har honom via en privatsjukförsäkring via min mans jobb... tyvärr kan jag bara konstatera att man får en helt annan vård med en sådan. För ALLA borde få den här vården enligt mig.

Vi har alltid en tid direkt vi ringer in. Synd att de försäkringarna är skamm dyra att teckna på egen hand.

Trevlig torsdag!

Linjam said...

Herreguuu', vilket tjusigt träd!! Jag blir så impad! ...och inspirerad... :)