Monday, 8 December 2008

Advent calendar - part 3

What can be more winter than a snow lantern? The "light" is made of gold coloured silk, and the snowballs are individually added to the silk and than all attatched to the background. It took forever just to cut these small balls, and sewing it, and they are all less than 1 cm in diameter (approx 1/3 inch). Well.Let's put it this way. I think I spent more time on making a snow lantern than I would have making a simple pair of trousers... But. I just HAD to have one...

Vad vore en vinter utan en snölykta?? Själva "ljuset" är gjort av guldfärgat siden och sedan sydde jag på varje liten snöboll på sidenet och slutligen sydde jag fast hela baletten på bakgrunden. Det tog en evighet att bara klippa till dessa små bollar och så skulle man ju sy fast dem också. De är mindre än 1 cm i diameter... Om vi säger såhär då, det tog längre tid att sy denna lilla snölykta än det skulle ta att sy ett par enklare byxor. Men, jag bara MÅSTE ju ha en snölykta...

2 comments:

LumLum said...

Klart man måste ha en snörlykta! :)

Anonymous said...

Hmmm... Jag måste erkänna att jag tror att jag hade fel i min gissning.. Jag följer din kalender med spänning! =)
/June på www.junebacken.se