Sunday, 30 November 2008

New fluffy winter hat

I was on a christmas market the other day. A lot of nice things to look at. But keeping track of stuff to look at, the things that I bought, and two children that had their own opinion of what to look at was a handfull. I am really happy to say that it was my hat that I forgot there, and not my children! On the other hand, we had a change of weather this week, so my ears has been cold...
I was looking at one hat from Strikk and when I had some time over this week I decided to go there to have a peek. Well. They had a large baske of hats, and I tried the one on that I had looked at. But it really didn't look that good on me. I don't know... I think I look silly in most hats. But then I saw one white fluffy hat and decided to try it on. WOW!! Perfect. Even I looked "alright" in a hat, and for me that is an excellent grade! And, since I had my children with me I just decided on the colour and asked if the shop attender thought that I would be able to do it with my level of knowledge. She did, and we fled out of the store before any of the children decided to play with the expensive stuff...
When I got home I looked at the pattern and realized that I recognized it. Mustafa has made several hats that I have admired through the year, but since I know how it is with me and hats I haven't had the guts to order any one. She has made some changes though, and I made some other, and will probably make some more for the next hat. It was great fun to make this hat with the Drops "Eskimo", and really fun too. Now I know how to make a mouche with a crochet needle!
Jag var på julmarknade för ett tag sedan. Massor med fina saker att kolla på. Men, att hålla ordning på vad jag ville titta på, vad jag hade köpt och två barn som hade sina egna åsiker om vad det var som var spännande var i häftigaste laget. Jag är tacksam för att det bara var min mössa som jag glömde och inte barnen!! Å andra sidan så har vi ju haft ett väderomslag nu i veckan och mina öron har varit lite kalla.


Jag kollade lite på nätet och hittade en mössa från Strikk och när jag hade lite tid över så passade jag på att gå förbi och kolla på deras mössor. De hade en stor korg med mössor och jag hittade den mössan jag var ute efter, men den såg faktiskt inte särskilt bra ut på. Jag vet inte, jag har helt enkelt svårt att hitta mössor som jag ser bra ut i. Men, sedan såg jag en vit fluffig mössa som jag faktiskt såg hel ok ut i, och för att vara mig så är det så bra jag kan få det. Och eftersom jag hade mina barn med mig så överlät jag raskt åt tjejen i kassan att plocka ihop det jag behövde och bara kollade av att det inte skulle vara ett jättekomplicerat mönster. Det skulle det inte vara och sedan flydde jag ut ifrån affären innan barnen bestämde sig för att leka med de dyrare grejerna där...

När jag kom hem så tittade jag på mönstret och insåg att jag kände igen det. Mustafa har gjort flera mössor efter samma mönster och jag har beundrat dem alla under året, men så vet jag ju hur det är med mig och mössor, så jag har inte vågat beställa någon. Hon hade däremot gjort några ändringar i mönstret och jag har redan gjort andra ändringar och kommer troligen att göra ännu fler till nästa mössa. Det var ett kul mönster i alla fall och med garnet Drops "Eskimo" så gick det undan. Och, nu kan jag virka moucher också!!

2 comments:

Jenny said...

Åh vilken fin mössa! Ser avancerad ut. Kättefina saker du har i bloggen :-)

Susanna said...

Snygg! Visst är det kul att virka muscher! Har också försökt mig på den här mössan!