Thursday, 9 October 2008

Twisted, knitted socks

Someone once told me that if you only do what you are good at, you will have to put in a lot of effort to make a small improvement. But, if you try something you haven't done before a small amount of effort will give you great gains. This will give you an higher average of total knowledge.

Well. Now I have incresed my knowledge in the socks-knitting-department. I always thought that knitting socks would be one of the hardest things you could ever try to knit. I did knit leg warmers for my daughter, but I never really made friends with all these small knitting needles. They even hurt my fingers when I only got 10 stitches on each needle.
So. When I heard about magic loop and had bought my very flexible interchangeable needles from http://www.knitpicks.com/ I decided to give it a try. http://stickig.blogspot.com/ had given me three links for good starting help, and also a pattern for socks.
Casting on (english)
Knitting
Movie from Youtube

I had my laptop in my knee and started knitting. You could THOROUGHLY said I learned sock knitting over the internet…

The pattern isn't really hard and can be applied for all yarns, just check your gauge and make sure you got an even amount of stitches.


Cast on 48 stitches.

row 1-2. K2 P2

row 3-4. K1 P2 K1

row 5-6. P2 K2

row 7-8. P1 K2 P1

row 9, start over from 1.


Keep on knitting until the sock is long enough and start decreasing for toe.

D1. K2tog P2tog, You will have 24 stitches on each sock.

D2-3. K1 P1. D4, K2tog, you will have 12 stitches on each sock.

D5-6 K

D7 K2tog, you will have 6 stitches on each sock.

D8. Fasten thread through remaining stitches.


Well. That's the intention anyway. I didn't get it entirely right all the times, so the twisted rows are somewhat crooked, but in a pair of winter boots they will certainly do their work to keep ones feet warm. I started using knit markers in the last part of the socks and then it became a lot easier.


Conclusion: This wasn't as hard as I thought. They became a bit large for my son. I used Peer Gynt 100% and knitted with needles 5,0mm, and that was about right for me. With 40 stitches they would fit my children. The magic loop isn't that hard. You just have to pull a bit extra when you are changing sides to prevent laddering. I have even decided to give it a try with a proper sock with heel and all...


Någon sa till mig att om man bara gör saker som man är bra på så kommer det att krävas väldigt mycket insats för att få till en liten förbättring. Men, om man provar något nytt så behöver man inte lägga in särskilt mycket energi förrän man får ett hyfsat resultat. Så, det innebär att man i genomsnitt faktiskt blir bättre. Ja. Nu har jag i alla fall ökat på mina kunskaper på sock-sticknings-området rejält. Jag trodde alltid att sticka sockor var i princip det svåraste man kunde ge sig på. Jag stickade benvärmare till min dotter, men jag kom aldrig något vidare överens med alla dedär sockstickorna. Med bara 10 maskor på varje sticka så gjorde de faktiskt ont ibland också!

Så när jag hörde om magic loop och köpte mina väldigt flexibla utbytbara stickor från http://www.knitpicks.com/ så bestämde jag mig för att göra ett försök i alla fall. http://stickig.blogspot.com/ gav mig några bra länkar för starthjälp och dessutom ett mönster för att göra sockar.
Lägga upp

Börja sticka

Film från YouTube

Jag hade datorn i knät och satte igång att sticka. Man kan VERKLIGEN säga att jag lärde mig sticka över nätet...


Mönstret är inte särskilt svårt och kan anpassas till alla garn, kolla bara att du får lagom stickfasthet och rätt omkrets på benet så kan du själv bestämma antalet maskor. Se till att det är jämn antal maskor också.


Lägg upp 48 maskor.

Varv1-2. 2 räta 2 aviga

Varv 3-4. 1 rät 2 aviga 1 rät

Varv 5-6. 2 aviga 2 räta

Varv 7-8. 1 avig 2 räta 1 avig

Varv 9, Börja om från 1 igen.


Fortsätt sticka tills din socka är tillräckligt lång och börja sedan minska för tån..


D1. Sticka ihop 2 räta maskor, sticka ihop 2 aviga maskor, se till att räta hamnar över räta, aviga över aviga. (24 maskor kvar)
D2-3. 1 rät, 1 avig.


D4, Sticka ihop maskor 2 och 2 över hela varvet. (12 maskor kvar)

D5 Rätstickning

D6 Rätstickning

D7. Sticka ihop maskor 2 och 2 över hela varvet (6 maskor kvar)

D8. Trä tråden genom de återstående maskorna och dra åt och fäst.


Ja. Det är så mönstret borde vara i alla fall. Jag fick det inte rätt alla gånger, men efter att jag började använda stickmarkörer på andra halvan av sockorna så blev det lättare och bättre. Dessutom så är de tillräckligt bra för att hålla fötterna varma under vintern. Och vem ser sockarna i ett par gummistövlar??


Sammanfattning: Det här var faktiskt inte alls så svårt som jag trott. De blev lite stora för min son. Jag använde Peer Gynt (100% ull) och stickor 5,0, och de blev lagom för mig ungefär. 40 maskor hade nog varit lagom för sonen. Magic loop var inte så svårt faktiskt. Det gällde bara att dra till lite extra när man passerade skarvarna för att inte få "stegar" på kanterna. Jag har till och med bestämt mig för att göra ett försök med att sticka sockar med riktig häl och allt...

3 comments:

ikketikketheo said...

bra sagt! (första meningen) men sticka, jag far tänka pa saken.... sista gangen jag stickade var julen ´04 da jag var gravid...hm och det blev aldrig färdigt... egentligen har jag aldrig stickat nagot färdigt...vilket för mig tillbaka till första meningen ;)

Ravenhill said...

How very beautiful they are!!! Well done!

Lilla Gryn said...

Jag har inte hunnit läsa just detta inlägg just nu för jag skulle väl egentligen just nu skicka en utmaning på dig, är du på??
läs här:
http://lillagryn.blogspot.com/2008/10/utmaning-hur-syr-ni-egentligen.html#links