Friday, 17 October 2008

Train crossing sign sweater

This is a sweater that my son has asked me to make for him ever since we went to Slovenia this summer. Where we stayed we could see the trains coming and going at all hours, and there were so many train signs for all the train-road-intersections, since the road is very winding. So. He asked me to make him a train sweater. Well. After seeing all the details on a sign, and also realising how small things would have to bee to be able to fit on a childrens sweater, I have been kinda reluctant on doing it. But. As someone said the other day, when a four year old puts his head on one side and sais: "Pleeeeease mum!", you really can't deny them things, can you??

Well. It is an applique, in three layers. As usual. And as usual it is interlock from www.e-slojd.se. And, as usual my son is SO proud to wear it. I wasn't sure of which colour to put on the sleeves. At first I thought about matching the sleeves with the red from the traffic sign, but then I put the dark green together with the top, and that looked much better. Also, I have another sweater going on, and they orange-red body looked so much better with red sleeves than with dark greens…


Detta är en tröja som min son bad mig att göra åt honom redan när vi var i Slovenien denna sommar. Där vi bor så kunde vi se tåg passera dygnet runt och det var väldigt många skyltar för tågövergångar, eftersom vägen snirklar sig fram och byter plats med järnvägen ett antal gånger. Så. Han ville ha en tröja med en tågskylt på. Tja. Efter att ha sett alla detaljer på skylten och insett hur små alla detaljer måste vara för att få plats på en tröja i barnstorlek så har jag änna dragit lite på det… Men, som någon sa häromdagen, när en fyraåring lägger huvudet på sned och säger "Snääääälla mamma!!", så är det väldigt svårt att neka dem något.

Ja. Det är en applikation i tre lager. Som vanligt. Och som vanligt så är det interlock från
www.e-slojd.se. Och som vanligt så är min son SÅ stolt över sin tröja. Jag var inte helt säker på vilken färg som ärmarna skulle få. Först så tänkte jag ta upp det röda från skylten, men så la jag ett mörkgrönt tyg bredvid det vita tyget och det såg SÅ mycket bättre ut. Dessutom så har jag en annan tröja på gång och den röd-oranga färgen på den tröjan gick bättre ihop med rött tyg än grönt...

14 comments:

Hello said...

Åh, gudars mänska, nu får du väl ändå ge dig! Hatten av för applikationernas mästarinna!

Maria said...

Wow så läckert! Det där måste ha varit pillrigt att få till.

Kaja said...

Pilligt?? Absolut! Den främre bufferten är sydd med förstärkt raksöm och de bakre detaljerna så hade jag stygnbredd 2,0 satängsömmen och då sydde jag över den utklippta detaljen. Tåget är kanske 10x10 i storlek.

Känner att jag ligger och pressar på gränsen på vad som är tekniskt möjligt med applikationer.

Anonymous said...

Herregud! Jag trodde inte att sådant här ens var möjligt.
/June på www.junebacken.se

Anna said...

Jisses vilket jobb, och vilket tålamod du måste ha! Blev jättefin!

Jes said...

Jättecool tröja,vilket pill med applikationen!!! va duktig du är

ildana said...

Vad du är skicklig som kan laga alla sorters applikationer! Jag gillar också din fantasi, du lagar så speciella kläder, jätte fina.

Dr. Gill said...

Takk for hyggelig hilsen i bloggen min. Du er bare helt fantastisk med aplikasjonene. Så orginal og så nydelig utført! Det er så inspirerende å se hva du lager :)

florin said...

Men oj så fint!!!!! Den coolaste applikationen jag sett!

M.Y Design said...

Supernajs!!! Kan säga att min kära make hade varit överlycklig om vår dotter hade haft en sådan tröja, han är en modelltågs nörd:-D hihi

ikketikketheo said...

Underbart, sa fint du kan!! Jag är för lat för sant pilleri :( Pojken blev säkert störtnöjd :)

Stratus said...

Jättehäftig tröja!!

med nål och tråd said...

Vilket gulligt lok!
Mönstret är köpt på Yll&Tyll i Uppsala, så därför vill jag inte lägga ut det på nätet. Men jag kan maila det till dig, det är ju bara lite "olagligt". Jag hittade din mailadress här ju.

med nål och tråd said...

fast nu ska jag inte lova något förrän jag hittat mönstret ;)