Tuesday, 14 October 2008

Pippi Longstocking top

As you all should know by now, my daughter is a HUGE fan of Pippi Longstocking. She's got the films and all the CD:s with sounds and songs from the films, and DEMANDS to listen to the CD:s as soon as she jumps into my car. As she needed new tops I decided to do a Pippi top for her. I used the wonderful interlock from www.e-slojd.se. It is thick and warm, but not bulky, and sooooo soft, perfect for childrens clothes. When I look at pictures of Pippi Longstocking they are usually a dull green, yellow or bright red or blue. I have never seen a purple Pippi. But, now is a time as good as any.


I made an appliqué with the same fabric as I have used around the neck, and the colour is also the same shade as one of the colours in the sleeves. I have made this slightly wider than the regular girls tops. Usually girls tops are VERY tight, and I am not sure if it is very comfortable to wear when you are playing. I think the sleeves got a bit long, but then you can always fold them up, and this way it keeps a bit longer!!

Ja. Som ni säkert har listat ut vid dethär laget så är min dotter helt galen i Pippi Långstrump. Hon har filmeran och alla CD-skivorna med ljud och sånger ur filmerna och varje gång vi sätter oss i bilen så MÅSTE vi lyssna på Pippi. Eftersom hon behövde nya tröjor så skulle hon ju självklart få en Pippitröja. Jag använde www.e-slojd.se trikå. Den är varm och lagom tjock och sååååå mjuk, precis lagom för barnkläder. När jag tittar på bilder på Pippi Långstrump så brukar hon oftast vara tecknad som en slags blekt gulgrön nyans, gul, klarröd eller klarblå. Men, jag har aldrig sett en lila Pippi. Tja, någon gång måste vara den första!!

Jag gjorde en applikation med samma tyg som jag har använt runt halsen. Denna lila nyans dyker dessutom upp i randningen på ärmarna. Tjejtoppar brukar vanligtvis vara VÄLDIGT tighta, men eftersom materialet är lite tjockare och jag dessutom tycker att det är kul att variera garderoben så gjorde jag denna lite bredare än en vanlig tröja. Gissningsvis så är det nog ganska lång i ärmarna också, Hon kan nog vika upp dem ett tag, men då räcker den ju desto längre förstås!

3 comments:

Hello said...

Jag upphör aldrig att förundras över dina applikationer! Vilket tålamod! Och så snyggt det blir!

mustafa said...

dottern kommer bli glad.

á Yeliqa said...

ÅhhhhWOW!!! Hur läcker som helst och så kul med en lila Pippi. Jag har nog aldrig sett hon i den färgen, men det blev väldigt, väldigt snyggt