Thursday, 16 October 2008

Golf trousers, sz newborn

One of my colleagues became a father three weeks ago. A very small, and very cute son! I haven't met him since it happened, but I knew I wanted to make him a gift. And, since my colleague is a passionate golfer the son was of course getting a pair of golf trousers. I have used this linnen structure, stretchy fabric that I have made so many things of lately. It is so comfortable and soft for small children and babies. The model is the simplest possible. Instead I put the effort on the appliqués. On one leg I made the golfer with a golf ball, and on the other leg I made a golf flag with the hole. Since the golfer is about 10 cm high the details are SO small. Please someone, remind me that I won't make as many details on such small trousers the next time. The head of the golfer is less than 1 cm in diameter. I had to use my 2,0 as width on the seam to get the applique right, and I am not sure that it will stick if I use less than that…

Anyway. I am really pleased with the result. And I do hope that the father likes them to. And little E too!!
En av mina kollegor blev pappa för tre veckor sedan. En väldigt liten och väldigt söt son! Jag har inte mött honom sedan det hände, men jag visste att jag ville göra en liten present till honom i alla fall. Och, eftersom min kollega är en inbiten golfare så var det ganska självklart att pojken skulle få ett par golfbyxor. Jag har använt detdär linne-struktur-byxan med lite stretch i som är så himla mjuka och goa. Perfekt för småbarn. Modellen är enklast möjliga. I stället så har jag lagt in krutet på applikationerna. På ena benet så blev det en golfare med golfboll och på andra benet så blev det en golfflagga med hålet. Eftersom golfaren är ungefär 10 cm hög är alla detaljer SÅ små. Snälla, nästa gång jag får för mig att göra så här detaljerade saker, så påminn mig om att göra det i en större storlek än 56!! Huvudet på golfaren är till exempel mindre än 1 cm i diameter. Jag har använt 2,0 som stygnbredd och det är nog det minsta som jag skulle våga sy med och vara säker på att applikationen satt fast…

I alla fall. Jag är jättenöjd med resultatet. Och jag hoppas att pappan gillar byxorna också. Och lilla E med!

4 comments:

fante said...

Wow! Jag förstår att det måste ha varit pilligt ;-) Snyggt blev det i alla fall :-)

Hello said...

Du, jag kommer personligen och slår nåt hårt i huvet på pappan om han inte uppskattar byxorna.

Som vanligt sitter jag här med hakan i knät och beundrar dina applikationer och ditt tålamod!

med nål och tråd said...

Kul att du hittade mig och rönnbären. Kul och lätt att göra med ett givet fint resultat kan jag lova.

Sådana fina golfarbyxor.

Jes said...

coola byxor :)