Wednesday, 29 October 2008

Crafting room

I got challenged by Lilla Gryn and Hello to show my crafting room. Also. Strikkelise put out a challenge in her blog lately. So. I better do my duty and show you some pics. And no, the crafting room is not always in this order. But, I really hate when my room is in disorder. When I am working I want it to go fast, and I don't want to spend half of the time looking for the right things.

Jag blev utmanad för länge sedan av både Lilla Gryn och Hello för att visa mitt pysselrum. Och nu la Strikkelise ut en uppmaning på sin blogg också, så nu är det väl bara att krypa till korset och visa lite bilder. Och nej. Jag har inte alltid sådanhär ordning på mina grejer. Ibland svämmar det över åt alla håll, men då mår jag oftast ganska dåligt av det också. När jag jobbar så vill jag att det ska gå fort och att då få tillbringa halva tiden med att leta efter rätt saker är inte min stil.
First. My desk with my sewing machines. A Husqvarna Platinum 750 and the serger is a Bernina 1300MDC. Below is a grey metal pedestal with drawers that I keep small stuff in.

Här är mitt arbetsbord med symaskinerna. En Husqvarna Platinum 750 och en Bernina 1300MDC overlock. Under skrivbordet står en grå metallhurts med lådor som jag har småsaker i.
Above the desk I got a shelf with all kinds of papers, patterns and things. I got a couple of nice vintage cardboard boxes that I keep zippers, threads and the one to the right has all my appliqués. On top I keep a quilted easter hen that my mum made for me. Below the shelf I got two flourouscent lamps that my DH bought for me so I don't have to stress my eyes.
Ovanför skrivbordet så har jag en hylla med massa papper, mönster och sånt. Jag har ett par gamla papperskartonger som jag har dragkedjor, tråd och i den längst till höger så har jag mina applikationer. Ovanpå står en liten quiltad påskhöna som min mamma har gjort till mig. Under hyllan så finns två rejäla lysrör som min älskling har köpt till mig så att jag inte ska behöva anstränga mina ögon för att se.
Here is some of my fabrics. I like to keep it in order, but sometimes I don't have the energy to keep it up, so it degenerates for a while, but then I reorganize it again. Unfortunately these two shelves don't keep all of my fabrics, so most of the knit fabric are in plastic boxes.
Här är en del av tyglagret. Jag gillar att ha ordning och reda på mina tyger. Ibland så orkar jag inte riktigt hålla ordning på dem, men då går det ett litet tag, så organiserar jag om det ordentligt. Tyvärr så ryms inte allt tyg i dessa två hyllor, så det mesta av stretchigt material står i lådor lite här och var.

On top of the shelves I keep all my buttons, and some embroidery thread and embroidery yarn in glass jars from IKEA. The scissors and pencils are kept in a metallic jar from IKEAs kitchen department, intended to dry cutlery. I also keep som old cotton reels for decoration.
Ovanpå hyllorna så har jag alla mina knappar och lite brodertråd och brodergarn i glasburkar från IKEA. Saxar och pennor står i en metallburk från IKEAs köksavdelning, tänkt att använda för att torka disk i. Och så har jag några gamla trådrullar som dekoration.
I also keep a plate from my grandmother and her old scissors, thimble, and some needles. I remember this plate from when I grew up, since she always got this on the table in her livingroom.
Jag har ett fat från min farmor med hennes gamla sax, fingerborg och några nålar. Jag kommer ihåg detta fat från när jag växte upp, eftersom hon alltid hade det på soffbordet i vardagsrummet.
This is an old table from my grandmother. She had it in her living room and I remember lying under it at Christmas, on the long pile rug under a long table cloth and petting the carved ornament. They wanted to give it to charity, but I kept it as a cutting table. Perhaps I can put it somewhere more descent later on. Behind it I got our old TV, a necessity while ironing, and some plastic boxes with fabric.
Detta är ett gammalt bord som jag ärvt efter farmor. Hon hade det i sitt vardagsrum och jag kommer ihåg att jag låg under bordet vid juletid på den blåa ryamattan och klappade den svarvade grejen på underredet. De ville ge bort bordet till välgörenhet, men jag ville behålla det så nu har jag det som klippbord. Förhoppningsvis så kan jag sätta det på ett bättre ställe någon annan gång. Bakom står vår gamla TV, en nödvändighet när jag sryker, och några plastboxar med tyg.

My steam iron from Fairnet, one of my best investments by far. An extra sturdy ironing table was included. Behind a rack that I keep all shirts that need so be ironed. On the wall I keep some of the finished dresses that haven't been sold or delivered anywhere. I change these when I am producing many items to keep track on what I am doing. Also I think it is pretty nice decoration.
Min ångstation från Fairnet, absolut en av mina bästa investeringar. Ett extrastadigt strykbord ingick. Bakom ett ställ där jag hänger alla skjortor som ska strykas. På väggen så brukar jag hänga upp det jag sytt klart men inte levererat. Det är ett bra sätt att hålla ordning på vad jag gör och så tycker jag att det är fint också!
Last picture. The shelf contains yarn, knit fabric, scrapping things, and crafting material. On top two stands from Threadart that keeps all my thread in order. To the right my laundry basket with things that needs to be ironed, and the pedistal with plastic boxes that I keep ironed things in. Each family member has their own drawer so it is easy to put all the clothes in their wardrobes. Also. A large mirror for trying on things.
I am pretty satisfied with my crafting corner of the house. I know it is only temporary. When the children are old enough for wanting a room of their own, I will have to move elsewhere, probably to the cellar. But for now it is my paradise. Although, sometimes the ironing work are staring at me to be taken care of before I get time to do what I want to do. On the other hand, it is pretty handy to have a good iron within reach from the sewing mashines, and we all need to take care of our clothes, don't we?
Sista bilden. Hyllan har garn, trikåtyger, scrapgrejer och pysselmaterial. Ovanpå står två ställ från Threadart som håller ordning på alla mina trådar. Till höger står tvättkorgen med allt som behövs strykas och en hylla med plastlådor som jag har all struken tvätt i. Varje familjemedlem har sin egen låda, så det är lätt att sortera in kläderna i rätt garderob. Och. En rejäl spegel när man ska prova.

Jag är ganska nöjd med mitt pysselrum. Fast, jag vet att det bara är tillfällig. Så fort barnen är tillräckligt stora för att vilja ha varsina rum så kommer jag nog att förvisas till källaren. Men, för ögonblicket så är det mitt paradis. Fast, ibland så tycker jag nog att stryktvätten stirrar på mig för att tas hand om innan jag får göra det jag vill göra. Men å andra sidan så är bra att ha ett bra strykjärn inom räckhåll från symaskinen och vi måste ju alla ta hand om våra kläder, eller hur??

14 comments:

Anonymous said...

Men wow, vilken ordning du har!! Jag har också länge tänkt visa mitt syrum men, liksom du, inte kommit till skott. Kanske gör jag det nu när jag fick lite inspiration av dig. Jag gillar ordningen du har bland dina knappar, broderitrådar mm, snyggt att ha i glasburk. Snyggt och praktiskt också med saxar od i bestickburken. Och vilken ordning du har på dina tyger, jag baxnar!! Är du månne en sådan där pedant?? =)
/June på www.junebacken.se

Caroline said...

Oj vad seriöst! Jag är mest imponerad av trådrullehållarna och alla tygerna... Wow!

Jag har en liten plastlåda ovanpå verktygslådan där jag har tre nålar, lite resårband och några knappar till mössor/kepsar. Och så ligger där nog någon sån där penna som är vit som man målar på tyg med och kanske ett par rullar tråd också...

Carina i Tysklan said...

Ojojoj, så fint du har det! Verkligen ordning och reda minsann!

kristina said...

Vad lycklig du kan vara som har ett pysselrum. Jag har bara köket, men där har tillverkats mycket genom åren ändå. Men jag skulle också vilja ha en plats där alla gregor kunde stå framme.

Helena said...

Wow, vilken ordning! Jättefint och bra organiserat!

Mysungar said...

Vilket härligt pysselrum! Jag förstår att du inte vill ge upp det. Gillar också dina trådrulleställ - såna skulle jag vilja ha!

M.Y Design said...

Vilken ordning du har!!!
Hade också önskat mig ett stort rum att ha min hobby i, kanske en dag när man flyttar, idag har jag bara en liten hörna i vår klädkammare.
Var har du köpt trådrulle hållarna?

Stratus said...

Så tjusigt! Jag har också bloggat om mitt syrum idag. Det ser ännu värre ut än vanligt nu när jag sett ditt... :-D

Heimlaga said...

Ordningen i tygförvaringen var mycket imponerande! Att du får dem att hållas stående på ända?!

Kaja said...

Tusen tack för alla snälla kommentarer. Som sagt så är rummet bara till låns... Och ordningen är inte alltid lika god.

I värsta produktionsfaserna så är tyger utströdda över hela golvet, eftersom jag använder det som tillklippningsbord. Och emellanåt så når tvätthögen i "jag-borde-stryka-korgen" halvvägs upp till taket.

Men alla produktionsfaser slutar alltid med att jag sorterar om alla tyger...

mustafa said...

pedant, var det!

Lilla Gryn said...

Kanonsnyggt!!
Verkligen avis blir jag. Jag tror att jag ska apa efter dig lite i organiseringen av småprytlar i fina glasburkar. Tack för det ;-). Kul att du antog utmaningen.

Hello said...

Tack för titten! Vilket härligt rum du har! Det är verkligen fint att ha tygerna samlade i en hylla så där!

GOBLIgobli said...

Huvva vad avis jag blir på din fina ordning! För att inte tala om tyghyllan, sketasnyggt!
En fråga, ångstation? Hur stor skillnad är det att ha en sån? Har funderat på en då och då men så begeistrad i strykning är jag inte. ;-)