Thursday, 18 September 2008

Knitted scarf for DH

I realized a while ago that I haven't done anything for my DH. Well, I have hemmed his trousers now and then and I made textile prints of our childrens hands on a t-shirt for fathers day last year, but apart from that... Nope. So. I decided that the LEAST a woman can do for her man is to knit him a scarf.

I had some problems of choosing yarn. He likes natural materials, but I just knew that he would turn into a sulking little boy if I tried to knit him someting of wool. You know, itching and things. So I thought I would go for the baby wool or something like that. But, when I was at my LYS I saw the Rowan Summer Tweed. And this dark grey colour is just perfect for my DH. So. I started knitting, and after about knitting one hank I realized that it would be a very wide, but short scarf, and knit-knit-purl really didn't suit the yarn at all, it got all wobbly. So I unraveled it and started all over again. This is made of 3 hanks on knits 5,0mm and is about the right size for my DH. He's tall and pretty wide over the shoulders (usually wears XL), so a small scarf would just look silly on him. He tried it on last night and confirmed that it really wasn't itching at all. I would have thought so, since it is a silk-cotton mix...

Oh. BTW. It isn't my DH on the picture. It is my sons favourite stuffed animals. The dog is named "Filippa" (his choice) and the small leopard is called "Leopardis".

Jag insåg för ett tag sedan att jag faktiskt inte har gjort något åt min man. Ja, lagt upp byxorna åt honom har jag förstås gjort, och förra året så gjorde vi textiltryck av barnens händer till fars dag, men annars. Nope. Så, jag bestämde mig för att det MINSTA en quinna kan göra för sin man är att sticka en halsduk åt honom.
Jag hade lite problem att välja garn. Han gillar naturmaterial, men jag visste att han skulle förvandlas till en trulig femåring om jag försökte sticka honom något av kliande ull... Så, ett tag var jag inne på att sticka i babyull, eller något i den stilen. Men, så åkte jag till 2Knit och kollade lite och där hade hon Rowan Summer Tweed. Det fanns en mörkgrå färg som skulle bli perfekt till min man. Så, jag började sticka, men efter ungefär en härva så insåg jag att det skulle bli en väldigt kort och bred halsduk, för garnet skulle inte räcka till mer. Dessutom så hade jag stickat med 2 räta, 1 avig, och det passade inte garnet särskilt bra. Det blev liksom helt bubbligt. Så, jag repade upp och gjorde om det igen. 3 härvor och stickor 5,0 så blev det ganska lagom till min man. Han tillhör dedär långa och axelbreda grabbarna och en för liten halsduk hade bara sett fånigt ut på honom. Han fick prova halsduken igår och bekräftade att den verkligen inte kliade alls. Tror jag det! Med 70% silke och 30% bomull så borde det inte klia...
Jo. Förresten. Det är inte min man på bilden. Det är min sons älsklingskramdjur. Hunden har han valt att kalla Filippa och leoparden kallas för "Leopardis".

5 comments:

mustafa said...

jag var också på 2knit för första gången förra veckan. bra ställe!

Anonymous said...

Ha ha, det var bra att du sa att det inte var din man på bilden!! Iofs så är inte grabben på bilden särskilt lång och inte heller axelbred men man vet ju aldrig..
Så du kan sticka också, det skulle jag också vilja kunna. Det finns så mycket härliga, stickade saker. Jag undrar om alla män förvandlas till truliga 5-åringar när de får kliande plagg på sig?! Iaf så hör min också till den skaran!Men den här halsduken borde han också fixa med andra ord.. Den ser härlig ut!
/June på www.junebacken.se

Hello said...

Härligt garn du har fått tag på!

Du har blivit utmanad på min blogg!

Anonymous said...

Allt väl med er? Mycket på jobbet? Kram
Carina i Ty

Lisa said...

So cute. I really wish I knew how to knit. There are so many wonderful projects. One day I'm going to take a class.