Tuesday, 9 September 2008

Elephant wrap dress, sz 80

I have seen a lot of elephant appliqués, prints and stuffed animal lately. So of course, I wanted to do something of my own. When I laid out the fabric I realized that there was a flower just in the right place for an eye, so I decided to skip my original idea with a button as an eye, since little hands and little mouths will give that buttons are a security risk. I wanted my elephant to take a shower so I added some water sprinkles as well as ears in an contrasting fabric. The lining of this wrap dress is the same colour as the ears of the elephant. The pattern to the dress has strong family bonds with my MILs patterns from the 60's.

We went to Borås Zoo with a friend a couple of weeks ago. It was three days after the baby elephant "M´Changa" was born and the children (and their mums...) were thrilled to se the lovely calf stumbling around.
Jag har sett väldigt många elefantapplikationer, elefanttyger och mjukiselefanter på siston. Så, självklart ville jag göra något med elefanter också. När jag la ut tyget för applikationen så insåg jag att det fanns en blomma precis där elefantens öga skulle sitta. Och, eftersom små händer och små munnar i kombination med små knappar KAN vara en säkerhetsrisk så bestämde jag mig raskt för att använda blomman. Jag ville att min elefant skulle få bada litegrann så jag sydde dit lite vattenstrålar och så fick elefanten öron i kontrasterande färg. Tyget på fodret på klänningen är samma färg som på öronen. Mönstret på själva klänningen har stora likheter med min svärmors orginalmönster från 60-talet

Vi var förresten på Borås Zoo med några vänner för några veckor sedan. Det var bara tre dagar efter en liten elefantunge som heter "M´Changa" hade fötts och alla barn (och deras mammor) blev helt betuttade i den lilla (nåja, 100 kilo tunga) ungen där den stapplade omkring.

4 comments:

Jes said...

Vilken otroligt söt klänning :)

Helena said...

Vilken fin applikation!

Hello said...

Jag är så kär i elefanter! Det har jag alltid varit! Den här var jättefin!

Jag blir lite nyfiken på hur det andra framstycket ser ut - det som hamnar under i omlotten - har du lust att visa?

Jenny said...

Såååå imponerad är jag av dina alster. Så häftiga applikationer du gör!!