Tuesday, 26 August 2008

New collection - "Growing trousers", size 80

It took forever, but suddenly my head is working again. I think the long summer vacation really did some good for my crafting. One thing is for sure. After just producing things really without and aim, just making things that I enjoy (which isn't bad by the way), I decided to really go back to my roots. Making simple clothes, but adding an extra twist to them. This twist is the things that will make them unique and really special. Almost like a piece of art. If I manage to pull through all of my ideas you will be able to see some really new ideas in this blogg this autumn. My sketch book is flowing over with ideas...
Det tog ett tag, men helt plötsligt så började min hjärna fungera igen. Jag tror att den långa sommarledigheten verkligen har givit mig ny inspiration. En sak är säkert, efter att tidigare ha producerat allt som jag tycker är kul, bara för att testa på det, så har jag nu bestämt mig för att gå tillbaka till det jag är bäst på. Att göra enkla kläder, men med en liten knorr på. Knorren är saker som kommer att göra dem unika och väldigt speciella. Nästan lite som ett konstverk. Om jag lyckas att genomföra alla mina projekt så kommer ni verkligen att få se några helt nya idéer i min blogg under hösten. Mitt idéblock är i alla fall fullklottrat...

This is one of my first ideas that came alive. This is a pair of trousers in size 80, with a green watering can gently pouring out some water to the first leaves coming out of the soil from a seed. As I said, the collection of the autumn will not be very advanced technically, these are really simple trousers in a stretchy denim/linnen style with an elastic waistband. Very soft and comfortable.
Detta är en av mina första idéer som blev till på riktigt. Detta är ett par byxor i storlek 80, med en grön vattenkanna som försiktigt vattnar de första bladen som kommer ut ur jorden från ett frö. Som jag skrev tidigare så kommer höstens kollektion att vara ganska enkla rent tekniskt. Dessa är verkligen enkla byxor med resår i midjan och ett lätt stretchande tyg i någon slags jeans/linne-kvalitet. Mycket mjukt och skönt.

10 comments:

LumLum said...

Så fina!

Mian said...

Så söta! Ser fram mot att se fler av dina projekt!

Anonymous said...

Och det blev det, ett litet konstverk i sig!! Jag ser fram emot höstens kollektion! =)
/June på www.junebacken.se

ildana said...

Härligt med en så unik applikation! Måste nog bli lite inspirerad själv.

Hälsningar från en nybörjar-syare som hittat till din blog

Y said...

jättefin applikation. Passade verkligen perfekt på byxorna!

á Yeliqa said...

Åh så fina byxor!!!

Jag har en liten överaskning till dig i min blogg :)

Anonymous said...

Hej där. Var i Varberg igår och såg dina fina kläder hängandes i skyltfönstret på Butik Unik. Tyvärr hade de stängt.
/klockarbarn

GOBLIgobli said...

Alldeles, alldeles underbara!! Det är verkligen KAJA över dem!
Ser även jag fram emot dina höstnyheter.

Kaja said...

Tack för alla snälla kommentarer! Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med dem. Det är väldigt mycket "Kaja" över dem. Efter att ha beställningssytt i snart ett år och tillverkat över 100 plagg under tiden så har jag nog äntligen hittat fram till MIN stil! Det känns bra!

Retro Elephant said...

Verkligen snygga applikationer :)
Det är lugnt med tyget på tradera, tänker inte buda. Jag är ju fattig studerande nuförtiden, hehe. Hoppas du kammar hem det!

//Lina