Friday, 13 June 2008

Sunhats - new model!


Well. I usually say that it takes three trials to make something that is good enough for selling. This time it was five hats. I have made them slightly different from eachother to try out the best model. I was cutting fabrics for my childrens sunhats when our sons best friend came around and declared that: "I also want a sunhat. I really don't have any good sunhats. I want a sunhat with Spiderman and many pretty buttons on." Talk about having specific wishes! But, who can resist that??

Jag brukar säga att det tar tre försök när jag testar ett nytt mönster innan det är tillräckligt bra för att sälja. Denna gången så var det fem hattar. Jag har gjort dem lite olika från varandra för att klura ut vilken modell som är bäst. Jag stod och klippte tyg när vår sons bästa kompis kom förbi och förklarade att "Jag vill ha en solhatt. Jag har faktiskt inga bra solhattar. Jag vill ha en solhatt med Spindelmannen och många fina knappar på." Snacka om att veta vad man vill!! Men, vem kan motstå en sådan önskning!


Three hats in size 54 (about 3-5 yrs). Two of them has Spiderman on, one navy blue edge and inside, and the other pale blue edge and red inside. And one firetrucks and fireman (quilt fabric) with red inside and grey edge. The firetrucks has a narrower brim than the others. Fabric was a bit scarce...

Tre hattar i storlek 54. Två med Spindelmannen på, en med marinblått foder och marinblått kantband och den andra med ljusblått kantband och rött foder. Den sista har brandbilar och brandmän på sig och har rött foder och grått kantband. Brandbilshatten har ett smalare brätte än de andra, för tyget räckte inte till mer...

The two last ones is in size 51 (2-3 yrs) and has blue fabric with Pippi Longstocking on, and navy lining. One of them has a navy edge and is also a bit interfacing. This was a try to see wheather it needs any interfacing, and I really don't think it will. The seam binding on the side really helps make it good anyway. The second one is without any seam binding and I think I might add some extra seams on this brim to tighten it up a bit.
Now all I got to do is to try them on at all children and see if my patterns really works, or if I will change it. I do hope they like them!

De två sista är i storlek 51 och har blått tyg med Pippi Långstrump på sig och marinblått foder. En av dem har marinblått kantband och mellanlägg. Det var ett test för att se om de blev stadigare och bättre passform med mellanlägg. Det blev de visserligen, men den kändes onödigt varm efter den fick mellanlägg på sig. Dessutom så stabiliserar kantbandet upp hatten en hel del. Den sista har inget kantband och jag tror att jag ska testa att lägga några extra sömmar över brättet för att se hur det blir. Det är lite slokhatt över den just nu.
Nu ska jag bara prova hattarna på alla barn och se hur de funkar och så får jag kanske ändra lite på mitt mönster. Jag hoppas att de gillar dem!

4 comments:

s n o r k said...

Ja, solhattar e knepigt....jag har hittills bara lyckats med en(!)som du kan se här och de andra har blivit jätteknasiga....undrar varför detta lilla plagg ger mig så mycket problem??!!
Dina blev i alla fall jättefina, tror jag ska försöka mig på en i spindelmannentyg åt min son....faktiskt!
Kram Linn

LumLum said...

Ja, det tog ett tag för mig också att få ordning på mönstret. Nu har ag sytt totalt nio, varav dom sesta fyra blivit precis som jag tänkt mig. Gör ju mina utan mellanlägg, och med kantband. Solhattar är kul.

Lisa said...

These are adorable. Really cute project.

Kaja said...

Ok. Nu är alla hattar testade, så nu vet jag vilken som är bra.

Tack för alla snälla kommentarer!!

//Kaja