Sunday, 8 June 2008

Outdoor home decoration

I am sewing like crazy right now. I think I have 15 dresses going on at the same time and a couple of trousers. But since I am waiting for material for some of the dresses and I need to do some ironing before I can finish off the rest (and honestly, it has been close to 30 degrees and I try to avoid the ironing in this heat), all dresses are in the same pile...

We spend most of our days outside, prefferably in the shade. So, I have noticed that the cushions for our outdoor furniture has been looking pretty miserable. So, a while ago I put new cushion covers on my to-do-list, but it wasn't until now I really made them. Of course I had to use some of my fabric from AG Pehrson. I was a bit afraid that the red in the teak wood and the red in the covers would clash, but I think it actually works! A lot of people has suggested that I would buy new cusions, that would be a much faster way. But, I got three reasons of why to make new covers instead of buying new. (1)It is more personal this way (2) It is cheaper and (3) it is more environmental friendly to re-use the things I got instead of buying new things. Honestly, buying new isn't really an option!

Jag syr så mycket det går just nu. Jag har säkert 15 klänningar på gång samtidigt, förutom ett gäng byxor. Men, jag väntar på resår till Singoallaklänningarna och väntar på svalka för att orka stryka mina vanliga hängselklänningar (orkar inte hantera ett strykjärn när det är närmre 30 grader varmt ute). Så, det ligger en hel trave med halvfärdiga klänningar i syrummet.

Vi tillbringar större delen av vår lediga tid utomhus just nu. Helst i skuggan. Jag har inte kunnat undgå att se att våra dynor till utemöblerna har passerat "bäst-före-datum". Så, för ett tag sedan bestämde jag mig för att sy nya överdrag till dem, men det är inte förrän nu som jag äntligen har fått gjort det. Naturligtvis så fick jag använda lite av mitt tyg från AG Pehrson. Jag var lite orolig att det röda i teaken och det röda i tyget till dynorna skulle skära sig, men det funkar faktiskt. Det finns en och annan som har föreslagit att jag ska köpa nya dynor i stället för att sy överdrag till de gamla. Det hade varit SÅ mycket enklare. Jovisst, men jag har tre anledningar till att sy överdrag i stället. (1) Det blir personligare (2) Det blir billigare och (3) Det är mera miljövänligt att återanvända de saker som jag faktiskt redan har. Nä, att köpa nya är faktiskt inget alternativ för mig.

2 comments:

Anonymous said...

Jättesnyggt med det röda tyget!
Kram
Carina i Tyskland

OttoPippi said...

Schysst!
Och håller så med dig om de tre anledningarna :-)