Sunday, 25 May 2008

Trousers with stars, but without the stripes...

My son "ordered" trousers of this fabric when he saw it. Well. He really ordered it in red, but in order not to put too much strain on his dads heart I decided to make it in beige instead. But, with a red star. I tried out a new model this time. It has a lining and elastics only in the back. I am not sure if it will work out, but we have another pair of trousers with the same solution and we reallhy love them.

Min son beställde byxor av detta tyg när han såg dem. Eller ja, han beställde dem egentligen i det röda tyget, men jag är inte säker på att vi ska fresta på hans pappas hjärta så mycket, så det fick bli det beige i stället, fast med en röd stjärna. Jag gav mig på en ny modell denna gång. Det är en linning som är slät ifram och bara har resår ibak. Jag vet inte riktigt om det kommer att funka, men vi har ett annat par i ungefär samma modell och de tycker vi väldigt mycket om.
I usually don't put pockets on childrens clothes. They can get stuck in them, they tend to be bulky and uncomfortable, and most important they can be filled with sand from the sand pit. But, my son is coming to that age when he puts all sorts of treasures in his pockets, so I decided to add those anyway.
Jag brukar inte ha fickor på barnkläder. Man kan fastna i dem, de brukar oftast vara mycket tyg i och lätt bli knöliga och obekväma. Men, viktigast av allt är att de lätt fylls med sand från sandlådan. Men, nu börjar min son bli så gammal att han gärna vill ha små skatter i fickorna, så de fick följa med på byxan ändå.
I just have to show you one of my mistakes as well. I decided that to put a appliqué hem around one of the stars. But, since canvas is pretty sturdy I decided to do it without my beloved Sulky Totally Stable. Well, this is how it turned out... So uneven!!! Totally rookie mistake!!! Well. Luckily my children will be forced to wear all my prototype clothes and try out the model (perfect for kindergarten), so it only costed me the material and the time. And, I have learned my lesson not try to cheat at the wrong places....
Jag måste ju visa ett av mina misstag också. Jag bestämde mig för att sy en satängsöm runt en av stjärnorna. Eftersom tyget är ganska stadigt så skippade jag att använda Sulky Totally stable, som jag annars ALLTID använder för applikationer. Men, då straffas man förstås. Denna är så ojämn att jag riktigt skäms. Riktigt nybörjaraktigt!! Men, som tur är så tvingas mina barn gå omkring i mina prototypkläder för att prova nya modeller (perfekta dagiskläder), så det kostade mig bara tyget och materialet. Och så vet jag att man inte ska slarva på FEL ställen i fortsättningen...

3 comments:

GOBLIgobli said...

Men vilken bra idé att sy runt stjärnan sådär. Riktigt läckert och inte ser det så illa ut som du beskriver, hehe! ;-)

OttoPippi said...

Håller med Gobli... Det GÖR ju verkligen inget. På håll syns det inte alls :-) Tycker dessutom att idén var skitfräck!! Snygga brallor!

Thea said...

Jösses människa, vad du har sytt på sistone inser att det var ett tag sen jag kikade in här!
Jättetuffa brallor (och en väldig massa annat fint!). Känner igen det där med att ens ungar får gå i prototyper, haha!