Thursday, 22 May 2008

Table cloth collection - trousers!

Well. Now it is time for something new. This time it is linen trousers for Butik Unik. This is also from my "table cloth collection" and this time it is a lovely linen table cloth that I have used. The smallest trousers (sz68) I used the reverse side which gave them a darker look. On th two larger trousers (sz92&98) I used the other side. Also, on the larger trousers I didn't use any hemming at all. I kept the original side, on the table cloth. This means they got a lovely striping effect on the lower parts of the legs. I am not sure if it is visible on the picture, but I have made a proper waistband with elastics inside to get a nice fit.

Ja. Då är det äntligen dags för lite nytt igen. Denna gång så är det linnebyxor för Butik Unik. Detta är också från "bordsdukskollektionen" och denna gången så är det en underbar grön linneduk som jag har använt mig av. Den mindre byxan (strl68) använde jag den ena sidan som gjorde att de blev lite mörkare. På de två större byxorna (strl92&98) så använde jag andra sidan. På de större byxorna så fållade jag faktiskt dem inte längst ner, utan använde dukens naturliga stadkant. Det gjorde att jag fick en kul randning längst ner på benen. Jag vet inte om det syns på byxorna, men jag har gjort en riktig linning med resår i midjan för en snygg detalj och bra passform.

1 comment:

Maria said...

Vad coolt! Kul med nåt som även passar pojkar också. Jag planerar att sy en kjol till mig själv av en duk, om jag vågar bära den sen. :-)