Tuesday, 6 May 2008

Secret beanies

Here is a custom order. Really it was only for one beanie from the beginning, but when I tried on the red one on my son, which has about the same size as the intened recipient I realized that I had to make an orange too.

Här är en specialbeställning. Från början så var det bara tänkt att bli en mössa, men när jag provade den röda på min son, som har ungefär samma hattmått som mottagareen, så insåg jag att jag nog fick göra en orange också.


Here is the reason why they are secret beanies. The boy who will wear them has a muscular decease that makes his head need a bit of extra support. Instead of those ugly headbands that comes with the wheelchair his mum puts a button on each side of the hat and fastens it with rubberband to the wheelchair. Really a superidea! This works great with all winter hats or with caps, since they are made of non-stretchy cotton. But, of course he needs a beanie! Our solution is to put a piece of solid fabric on the the inside of the frontpiece. This way his head will still get some support, but the backpart will be stretchy. This is also why it was really hard to figure out the size. I used a regular beanie as pattern and increased the size allaround, but when I tried it on it showed that I needed even larger size, since the front piece is solid.

Här är orsaken varför de är hemliga mössor. Pojken som ska ha dem har en muskelsjukdom som gör att hans huvud behöver lite extra stöd. Istället för dedär fula huvudstöden som följer med rullstolen så sätter hans mamma en liten knapp på varje sida av en mössa och fäster den med knapphålsresår vid rullstolen. Supersmart tycker jag! Det funkar kanonbra på alla mössor som är av fast material, men för toppeluvor så använder man ju stretchigt materail. Vår lösning på det hela är att sätta en bit vävt tyg (typ vanlig bommullstyg) på insidan av framstycket. På det sättet så kan huvudet fortfarande få stöd, men bakstycket stretchar fortfarande. Det är också orsaken till varför det var svårt att komma på rätt storlek. Jag gjorde en vanlig toppeluva och ökade med extra på varje sida, men det räckte inte när framstycket inte rörde på sig. Så, då fick det bli två mössor.

4 comments:

Jes said...

Vilken smart lösning på problemet :) Coolt med lite roligt tyg innuti.

Anonymous said...

Jättefina mössor! Om jag känner mottagaren rätt kommer han gilla dem mycket!

/Carina i Tyskland

PS tack för kramar och omtanke inne hos oss. Kommer att vara i stort behov av ditt Bauchband när det är dags igen...

OttoPippi said...

Vad fina och vilken jättebra lösning!! Vad bra för den lilla vännen att kunna ha dina fina mössor istället för ett fult stöd!

Caroline said...

Den röda passar, om än något precis, så vi kommer att inleda med den och när hösten kommer så passar nog den orange! Tack, nu ska jag bara mäta ut var knapparna gör sig och så blir det provkörning en dag då det inte är så fasligt varmt!