Saturday, 3 May 2008

Öppningen av Butik Unik - konst & design

Todays post will only be in Swedish, it is late, and if my head is working properly tomorrow I might do a translation...


Inne i Varberg på Norrgatan 6 hittar man Butik Unik, som idag hade öppning. Självklart så buntade jag in familjen och styrde vår fyrhjulade springare söderut. En liten blomsteruppsättning med små solrosor och röda böjda kvistar fick också följa med. Klart att man ska fira en nyöppning av en butik!! Malin äger butiken och hon målar också fantastiskt fina tavlor (å är snygg och trevlig dessutom, vilken klippa...). Här är hon tillsammans med sin (tyvärr blundande) sambo, som också ska hjälpa till i butiken ibland.


I butiken kommer flera konstslag att samsas. Dels så finns det ett rum som kommer att ha rullande utställningar av konstnärer. De övriga konstnärerna/hantverkarna arbetar bland annat med glaskonst, keramik, smycke, smide, tovade ting. Dessutom så har jag en "sy-kollega" i form av http://www.olydig.se/ som syr plånböcker, börsar och väskor i ungefär samma tyger som jag har. Jag blev själv väldigt sugen på att handla när vi var i butiken. Det fanns ett keramikfat med rep, flera tavlor och så helt underbara tovade grejer som jag bara BEHÖVDE. Nu hade jag med min lilla 2-åriga dotter också, som gjorde allt för att mammas hjärta skulle slå dubbelvolter i ren skräck av att dra ner ett keramikfat eller en stor utställningstavla (á ungefär 10000). Så, nästa gång så ska jag nog åka ner själv och riktigt få botaniera runt i affären. Ska jag ha en affär någon gång så ska den se ut såhär.

I det första skyltfönstret så ser man Olydigs väskor och en av mina klänningar. Min son sa när han såg klänningen: "Titta mamma, där hänger min lillasysters klänning!". Jo, hon har en sådan också, fast just den som hängde i fönstret var i storlek 56...
Nästa skyltfönster med lite tavlor, keramik och en av mina klänningar. Bilderna blir något bättre om man förstorar dem (klicka på dem), men det är svårt att fotografera skyltfönster med en korkad kamera...
Precis innanför dörren till höger så finns det några hyllor. Där bor jag tillsammans med Olydig. Den röda klänningen med matchande hätta hänger ovanför hyllorna, liksom en grönprickig omlott-klänning.

Under hyllorna så finns det några galgar med plats för klänningar.
Och för er som undrar hur det gick på första dagen?? Jodå. Det var ordentligt med folk där. Vi hade med en sulky, men den fick stanna kvar utanför, för den hade aldrig fått plats i lokalerna idag (men det hade säkert varit gott om plats en annan dag). Det bjöds på cider, cola, grönsaksdip, salta pinnar, chips och jordnötter i bästa vernissage-stil (och till barnens stora lycka...). Under tiden vi var där så var det en mamma framme och nöp i den grön-rosa blommiga klänningen, men där var hättan lite för liten, så hon köpte i stället en vit hätta med rosa små blommor. Men, som synes så fanns det NÅGRA klänningar kvar när vi var där 2 timmar efter de hade öppnat. Det är visserligen kul om Butiken skulle sälja slut alla klänningar på en vecka, men jag vete sjutton om jag hinner med att sy i ett sådant tempo...

10 comments:

GOBLIgobli said...

Grattis grattis grattis och lycka till nu!!!! :-D Vad fint det såg ut!

underbarn said...

Vad roligt för dig! Vilken dröm att få göra nåt sånt! Grattis från mig med! :-)

á Yeliqa said...

Men så spännande!!!
Stort LYCKA TILL!!!

LinSar said...

Lycka till och hoppas du får sålt många klänningar.

OttoPippi said...

GRATTIS!!!!! Så spännande att vara i butik!! Stort lycka till med försäljningen nu! (i lagom tempo alltså :-9)

Kaja said...

Tack för alla hälsningar!

Jag tycker att det är jättespännande och så himla roligt!

Jag fick nästan lite "hjärtsnörp" när jag såg klänningarna i skyltfönstret!

Ett extra plus är det att butiken faktiskt inte säljer barnkläder som huvudsyfte, utan har konst&design-inriktning. Det gör att jag kan få experimentera lite mer med mina grejer, plus att det är ett lite annat typ av klientel som kommer in.

Ska bli spännande att få första rapporten av Malin...

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ said...

Grattis även från mig. /Karolina

Jes said...

Va roligt att det gick så bra med försäljingen i den nya butiken grattis:)

kokos flanell said...

grattis grattis!

Anonymous said...

Åh, jätte grattis!! Ser helt underbart ut! Måste nog ta en utflykt ner till Varberg för att spana in butiken! Vi har för övrigt inte hunnit med att prova klänningen än, dottern är i en alldeles härlig 2.5 års fas... Allt bestämmer hon sälv!

Katja