Thursday, 29 May 2008

My strangest order so far...

This is by far my strangest order so far. A girl is supposed to be dressed as Baby Maggie Simpson (the baby in Simpsons who always is wearing a blue jumpsuit) for some kind of theatrical act. Well. If you are 18 years old you really can't buy such a thing... The babydepartment doesn't carry size 170, it stops somewhere around 86. LOL!

As you might have guessed by now I didn't have any pattern... So I made a rough drawing from a pair of rain trousers and then I tried them over and over and over again. I think that the girl who will wear them is a size or 2 smaller than I am, but I think it will work anyway. The fit of Maggies overall isn't that tight either... Besides, the girl will only be wearing them for 15 minutes, so honestly it doesn't have to be perfect... I used knit fabric and put grey ribbing around the feet. If she likes the lower part of the trousers I have promised to cut away the upper part and turn them into yoga pants...


Detta är den konstigaste ordern jag har fått hittills. En tjej ska klä ut sig som bebisen Maggie Simpson (bebisen i Simpson som alltid har ljusblå sparkdräkt på sig) för någon slags spex. När man är 18 år så har man lite svårt att handla en sparkdräkt. Bebisavdelningen brukar inte ha storlek 170, de brukar sluta någonstans runt 86. hi hi!

Som ni kanske har gissat så fanns det heller inget mönster att gå efter. Så, jag gjorde en grov skiss från ett pra regnbyxor och så provade jag mig fram. Sydde lite och provade igen. Jag tror att tjejen som ska ha dem är någon storlek mindre än vad jag är, men hon ska bara ha dem i 15 minuter, så de får väl vara lite luftiga då, passformen på Maggies sparkdräkt är inte direkt tight den heller... Jag använde ett trikåtyg och så satte jag grå muddväv kring fötterna. Om hon gillar nedre delen av byxorna så har jag lovat att kapa av övre halvan och göra om dem till ett par yoga brallor...

1 comment:

Jes said...

Vilken rolig beställning!!!! Det bryter ju av det "vardagliga" att sy barnkläder, Tycker du lyckats med beställningen.