Tuesday, 20 May 2008

More than 80 mtrs of fabric...

Well. I admit. I HAVE bought a little too much fabrics lately. But, honestly, some of them I have traded with other fellow fabricoholics...

Ja. Jag erkänner. Det HAR blivit lite väl mycket tyg på sistone. Men, faktskt, några av tygerna har jag bytt med andra tygoholiker...

First fabric is a 4 inch trimming with this lovely pattern. I got it from a friend and she is anxious to see what I am able to create from it, but honest to god, I don't dare to cut in it before I get that perfect idea. And I am still waiting for that idea to come.

Första tyget för idag är en 10 cm bård från en gammal gardin med helt underbart mönster. Jag fick det av en vän och hon är jättenyfiken på vad jag ska göra med det. Men, jag törs verkligen inte klippa i det förrän jag har kommit på den perfekta idén. Och den har inte kommit ännu...

Really close to my home there is a place called Stora Holm säteri. It is a family that have bought this really large farm and some of is used for a kindergarten. Some of the houses they live in. And some of the houses they have fabrics in... Lovely! It is really close, but since they Nyblom&Kollén are wholesalers they only have a few hours a week opened for private persons. A few weeks ago I managed to get there and from some of the fabric I made the napkin dress. I bought this fabric as well, that ALSO will be trousers.

Nära mitt hem så finns det en plats som heter Stora Holm Säteri. Det är en familj som har köpt det och använder några hus att bo i, några hus till ett ur-och-skur-dagis. Några hus finns det tyger i. Underbart! Det är riktigt nära, men eftersom Nyblom&Kollén är grossister så är det bara några få timmar på udda tillfällen som de har öppet för privatpersoner och jag har inte lyckats pricka dem hittills. För några veckor sedan så lyckades jag och jag fick bland annat med mig tyget till servettklänningen härifrån. Det blev lite tyger också som ska få bli byxor har jag tänkt mig.

Next one is two complete bed lining from Germany. 2 duvet covers and 2 pillow cases from EACH fabric (and german pillow cases are HUGE!) I am thinking of a new model of dresses from these two. They are closed with buttons, and I will try to reuse that.

Nästa är två kompletta uppsättningar med sängkläder från tyskland. 2 påslakan och 2 örngott av VARJE tyg (och tyska örngott är gigantiska, mer än dubbelt så stora som våra svenska). Jag har tänk mig att sy en ny modell av klänningar av dessa två. De stängs med knappar och jag skulle vilja försöka återanvända det.

This is an old curtain that I found on Tradera (swedish equivalent to eBay). Really large flowers and definitely retro... I still haven't figured out what to make out of it, but dresses aren't a too wild guess...

Här är en gammal gardin som jag hittade på tradera. Jättestora blommor och absolut retro. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska göra av det, men klänningar ligger väl nära till hands.Yet another purchase from Tradera. It is a bit to late in season for hepaticas here in Sweden, but I just adore this. It is a bed lining and I think I will make bonnets of at least some of this.

Ännu ett köp från Tradera. Det är ju lite för sent på säsongen med blåsippor, men jag älskar verkligen detta tyg. Det är ett påslakan och jag tror att försvarliga delar av det kommer att gå åt till solhättor.
Some findings from a basement with second hand things... My intention was to make linings for dresses of these fabrics.
Några fynd i en källare med secondhand-saker. Jag hade tänkt att använda dessa för att göra foder till mina klänningar.

A trade. I switched some knit fabric for 2 lovely shades of turqoise linnen fabric. These are intended to be trousers for Butik Unik.
Ett byte. Jag bytte lite trikå mot två underbara nyanser av turkost linnetyg. Dessa ska bli byxor till Butik Unik.

Another trade. My favourite in this is the brown to the left from Finnish Tampella.
Ett annat byte. Min favorit denna gång är det bruna tyget till vänster från finska Tampella.
This is a trade with Florin. She got 2 meters of brown flannel and I got this lovely cotton fabrics with hearts on it.
Detta är ett byte med Florin. Hon fick 2 meter brun flanell och jag fick detta härliga bomullstyg med hjärtan på.
Sunday I went on an outing with Lin from Created by Vega. She invited me to go to the wholesaler AG Pehrson and shop for fabrics and other sewing notions. I honestly thought I died and went to heaven. 2 floors filled with fabrics, and a wearhouse on the side!!! We were running around like crazy to see everything and to feel all fabrics. Then we had to decide what to buy and finally we realized that you only could buy a whole bolt (yeah, they are wholesalers....). Even though the fabric was cheaper than in a regular store 25 meters of ANY fabric is pretty much... This red with stars is a heavy weight cotton fabric that we had to buy 31 meters of, but we split it in 2, so I "only got" 16 meters... Anyone need a dress or a pair of trousers with stars?? Pillow case perhaps??
I söndags så fick jag åka på utflykt med Lin från Created by Vega. Hon bjöd med mig till tyggrossisten AG Pehrson för att handla tyger och sybehör. Ärligt talat så trodde jag att jag hade dött och kommit till himlen. Två våningar fyllda med underbara tyger, dessutom ett lager bredvid med ÄNNU mer tyger... Vi sprang omkring som galningar för att se alla tyger och få känna på dem. Idéerna sprudlade och jag kände mig riktigt inspirerad. När vi hade plockat åt oss alla tyger som vi ville ha så insåg vi att de bara sålde hela rullar. Jeez! Ja. Det är klart, de var ju grossister, men ändå... Så, det var bara att omgruppera sig. Även om det var billigare än i en vanlig affär så är 25 meter tyg av något alldeles för mycket. Detta röda med stjärnor är en ganska tjockt bomullstyg som vi var tvungna att köpa 31 meter av. Vi delade det visserligen, men 16 meter är fortfarande mycket tyg. Någon som behöver ett par byxor, eller en klänning med stjärnor?? Ett kuddöverdrag kanske??

I got the stars fabric in beige as well. The other fabric is a poly-cotton blend with some spandex in it. The fabric is about jeans weight, but with linnen structure to it, and SOOOOO soft. And, since it has spandex it is a bit stretchy and the polyester insures that it will keep wrinkle free. I will make a lot of trousers from this.
Jag köpte stjärntyget i beige också. Det andra tyget är ett blandtyg med bomull, polyester och spandex. Det är ungefär jeanstjocklek på det, fast med lite linnestruktur och jättemjukt. Lite spandex i gör att det är aningen stretchigt och polyestern gör att det är helt skrynkelfrit. Det kommer att bli byxor av detta.

The pink is the same fabric as the beige on previous picture. And the blue is a linnen fabric.
Det rosa är samma tyg som det beige på föregående bild och det blå är linnetyg.

The best part of the day was to come home to Lin. She showed me what she makes (really nice things and well made too!), some pattern books from the 70's her whole fabric stash... Lovely! I got so many ideas from the things she makes. And, she gave me 2 table cloths that will be transformed into dresses. Oh, I will of course give her something back for these two...
Den bästa delen av dagen var att komma hem till Lin. Hon visade mig vad hon gör (verkligen jättefina och välsydda saker), några mönsterböcker från 70-talet och hela tyghögen. Underbart! Jag fick så många idéer från sakerna som hon gör. Och, så gav hon mig 2 dukar som jag ska sy klänningar av. Ja, det är klart att hon ska få något av mig också för dessa...

6 comments:

OttoPippi said...

ååh! Vad många härliga tyger!!! jag bli alldeles vild!! :-) Tyger är underbara! Ser mycket fram emot dina kreationer i dessa! Gillar det första bårdtyget SKARPT!!!

Mimmi said...

Åh, hur avundsjuk blir inte jag. Underbara tyger! Stjärnfrälst som jag är så tackar inte jag nej till lite om du får tyg över ;-)

mimis.butik@gmail.com

M.Y Design said...

Superfina tyger!!!
Kan nog också tänka mig lite tyger om det skulle vara något du vill bli av med:-)

OttoPippi said...

Kaja: Du talade ju om en Mölndalsgrossist på Jes blogg. Vilken då??? (kan nämligen hadnla med orgnummer oc bor i Götet :-))

kokos flanell said...

vilken schysst utflykt det verkar ha varit!

Hello said...

Vilka härliga tyger! Jag har mejlat dig ang stjärnorna!