Thursday, 15 May 2008

More dresses!

As usual I am making a lot of dresses at the same time. All of them are intended for Butik Unik in Varberg. Four more dresses will be ready anyday now... None of these are delivered to Butik Unik yet.

Som vanligt så gör jag många klänningar samtidigt. Allihop är tänkta till Butik Unik i Varberg. Ytterligare fyra klänningar är på gång vilken dag som helst. Ingen av klänningarna är levererade till Butik Unik ännu.

First one out is a dress in size 62 (0-6 mths). This one is from what I call the "table cloth collection", since they all are made from table cloths. This one should be from the orange part of the 70's, right?? I cut the fabric the fabric across for a nice effect. Also a pocket on the belly...
Först ut är en klänning i storlek 62. Denna kommer från det som jag brukar kalla för "bordsduks-kollektionen", eftersom allihop är gjorda av gamla bordsdukar. Denna borde komma från den orange delen av 70-talet, eller hur?? Jag klippte tyget på skrådden för att få en lite kul effekt och så satte jag en ficka på magen.

Next one is an pillowcase that was home made during the 70's, but probably forgotten in the wardrobe, since it seems to never have been used. The fabric is a fake quilt, and I really like this dress. I wish I could find some of the fabrics in LARGE bolts... This one is in size 80 (12 mths)
Nästa är ett hemsytt örngott fårn 70-talet, som troligen blev bortglömt på en hylla, för det vekrar aldrig ha blivit använt. Tyget är ett slags låtsas-lapptäcke och jag gillar verkligen denna klänning. Jag önskar att jag kunde hitta några av de tyger som finns med på klänningen som metervara. Storleken är 80.

More from the tablecloth collection. This one with summer flowers. This one is in size 62 (0-6mths), but there is another one in a larger size that will be ready soon. Also, there will be bonnets available. I really loved this table cloth, it has a bit of waffled structure and will be lovely for the summer. The table cloth had a nasty hole in the middle and couldn't be used as a table cloth any longer, but it is perfect as material for summer dresses, obviously...
Mera från bordsukskollektionen. Denna med sommarblommor och i storlek 62. Det kommer att komma en i en större storlek om någon dag, samt solhättor att matcha med. Jag gillar verkligen denna duk. Den har en lite våfflad struktur och kommer att bli perfekt till sommaren. Själva duken hade fått ett fult hål i mitten och var oanvändbar som bordsduk, men perfekt som klänningstyg!
I found this fabric at my local fabric shop and just loved it. This dress is for little girls who not necessarily loves to shop... This dress is in size 80 (12 mths), but anotherone in smaller size will be available any day now.
Jag hittade detta roliga tyg i min lokala tygaffär och älskade det. Ett kul tyg för unga damer, som inte nödvändigtvis måste tycka att det är roligt att shoppa. Klänningen är i storlek 80, men det kommer ytterligare en i en mindre storlek om någon dag.

4 comments:

GOBLIgobli said...

Gud vilka fina!! Gillar speeciellt den med lapptäcksmönster, underbara gröna. Det går ju toppenbra för dig, bara att gratulera! :-D

Jes said...

Underbara klänningar kommer gå åt som smör i solsken :)

OttoPippi said...

Hur härliga som helst! Håller med gobli om att lapptäckstyget är favoriten även om väsktyget inte var dumt det heller! Lycka till med försäljningen!!

Hello said...

Åh, den gröna bordsduksklänningen!!!

Både min mamma och min svärmor samt min farmor har samma duk i blått och lila. Den är också supersnygg och jag kan tyvärr garantera att ingen av dem kommer att skänka bort den som klänningstyg ;)