Tuesday, 27 May 2008

Heidi dress



On the swedish crafting bloggs everybody has been making "singoalla dresses" for a while now. And everywhere you look in the stores you can find them too. I have been thinking of making one, but it took a while until I found a pattern that I liked. This is a prototype, so I will find out tomorrow if it really fitted. The fabric is from a vintage duvet cover that I bought from Germany and the quality is really superb. I don't think it will ever wrinkle!! Well. With fabric from Germany and a dress that makes me think about dirndl-dresses from the alps I really DO have to call these dresses Hedi dress, don't you think?

På alla svenska sybloggar så har ju folk sytt singoalla klänningar i parti och minut ett tag nu. Och i affärerna så kan man också köpa dem. Jag har letat efter ett mönster som jag kunde tänka mig, men det var inte förrän idag som jag fick tid över at testa det. Det är en prototyp, så jag får se i morgon om det verkligen funkade. Tyget kommer från ett underbart 70-tals påslakan som jag har köpt från Tyskland och kvaliteten är verkligen underbar. Jag tror inte att den kommer att skrynkla alls, skulle kanske kunna vara någon slags satängväv?? Ja, med tyg från tyskland och en modell som får en att tänka på alperna så är det klart att klänningen ska få heta Heidi-klänning, eller hur??

11 comments:

M.Y Design said...

Vilken härlig klänning, underbart tyg!!!
Var hittade du mönstret till sist?

Pejgan said...

Underbar!! Fick mig lite sugen på en singoallaklänning... men näääe... ;-) *kärringen mot strömmen*

Lin Liljefors said...

Å vilka underbara grejor du glort Kaja!

malinjohanna said...

Hurra, då är jag helt rätt! Syr som bäst på en klänning för sommarens festligheter och trots att trenden du skriver om har undgått mig tycks klänningen ligga i tiden. Jag som bara valde en modell som skulle passa min gravida mage.

Och jo, snyggt tyg har du och Heidiklänning är nog rätt namn!

Kaja said...

Tack tack!

Måste säga att jag var förvånad över att jag fick den så bra på första försöket. Tacksam modell kanske...

Tog ut den i solen idag för att visa en granne och då blev den riktigt fin. Riktigt somrig.

//Kaja

Maria said...

Vilken härlig sommarklänning! Fint tyg.

Jes said...

Jättefin klänning! tygt va jättehärligt.

lises said...

Utrolig flott kjole, både form og tøy! Jeg fant lenken til bloggen din gjennom ohelene, og her likte jeg meg så godt at jeg skal ta turen innom igjen snart!

KlaramedK said...

oj va du är krativ och produktiv kvinna!! jättefin singoalla...har nog missat att det är inne att blogga om dessa kläningar..

Retro Elephant said...

Så fin klänning! Trevligt att jag hittade till din blogg :)

Kaja said...

Tack för alla snälla kommentarer! Det finns ytterligare en klänning tillklippt i samma tyg, så om någon är intresserad...