Friday, 16 May 2008

Even more dresses

As I said yesterday. Usually I get a lot of things ready at the same time. Today I finished off 4 dresses and 2 bonnets.

Som jag sa igår, jag avslutar oftast många saker samtidigt. Idag så blev det fyra klänningar och 2 kråkor.

I found this fabric at my local fabric shop and just loved it. This dress is for little girls who not necessarily loves to shop... This dress is in size 56-62 (newborn), but yesterday I posted a similar dress in a larger size.

Jag hittade detta roliga tyg i min lokala tygaffär och älskade det. Ett kul tyg för unga damer, som inte nödvändigtvis måste tycka att det är roligt att shoppa. Klänningen är i storlek 56-62 och uppmärksamma läsare kommer ihåg att jag hade visat en likadan klänning i större storlek igår.

Here is another dress that is from the same fabric as yesterday. A ruined table cloth made 2 lovely dresses. Note that even though the fabric is the same, the small dress I showed yesterday and this larger dress in size 92 (2 yrs) are totally different.

Här är ytterligare en klänning av samma tyg som igår. En förstörd bordsduk blev 2 fina klänningar. Det är roligt att se att trots att tyger är detsamma så blev den lilla klänningen igår och denna större klänning i storlek 92 helt olika i karaktären.


Here is a brand new project I just HAD to do. A friend and I was discussing quilting and she suggested that I would make a dress with large squares. She usually has very good ideas and really inspires me to do new things so when I found a wheel barrow filled with these cotton napkins I decided to give it a go! This dress is in size 74 (9 mths) and I really liked doing it. A bit more work than usual, but a nice change!! I will probably make more dresses in the same style. I think I will call these dresses "napkin dresses".

Här är ett nytt projekt som jag bara var TVUNGEN att göra. En vän och jag pratade om lapptäcken och hon föreslog att jag skulle göra en klänning med stora rutor. Hon har oftast väldigt bra idéer och inspirerar mig att göra nya saker. Så, när jag hittade en skottkärra fylld med dessa bomulls-servetter bestämde jag mig för att prova. Klänningen är i storlek 74 och jag gillade verkligen att göra den. Det var lite mer jobb än jag brukar lägga ner på en klänning, men det var kul som omväxling. Jag kommer nog att göra fler klänningar i samma stil nu! Jag tror att jag kommer att kalla klänningarna för "servett-klänningar".


Last dress for today is made of printed cotton on light lime green. It is from the table cloth collection, and this will be the only one available. Please note that I kept the small boarder with forget-me-nots in the bottom and in the top! Size 62.

Sista klänningen för idag är gjord av tryckt bomull på en ljusgrön färg. Det är från bordsduks-kollektionen och kommer att bli den enda i denna stil. Jag tycker att det är kul att jag kunde behålla den lilla bården med förgätmigej i nederkant och på överdelen. Storlek 62.


I managed to make 2 small bonnets (size 39, newborn) from the same table cloth. I used blue lining to match the blue flowers!

Jag lyckades få ut 2 små kråkor (storlek 39) från samma duk. Jag använde blått foder för att matcha de blå blommorna.



I will throw in an extra picture from today. When I have made a new dress I put them up on display on the wall to have somthing pretty to look on while ironing. Also, they are great for inspiration! Perhaps some pink, red and blue dresses for the next batch of dresses?
Jag lägger med en bonusbild idag. När jag har sytt klart en klänning så låter jag dem hänga ett tag på väggen. Det gör att jag har något fint att titta på när jag stryker och dessutom så är de utmärkta som inspiration till nya klänningar. Perhaps some pink, red and blue dresses the next time??

5 comments:

Anonymous said...

Åååå så många fina klänningar du skapat!
Hur går försäljningen i butiken?
Orkar du?
Önskar er en härlig helg!
KRAMAR
Carina i Tyskland

OttoPippi said...

Underbara!!!

Hello said...

Härliga klänningar idag också!

Även den gulare av servetterna har min mamma i blått och som duk!

Lin Liljefors said...

Dom är ju helt underbara dina klänningar! :-) Inte undra på att det går bra i butiken!

elise and I said...

Jag är helt förälskad i allt!! =)
Mitt hjärta slog en x-tra gång när jag såg dessa hattar/mössor!!
Är det hemlig mönster??
Hoppas det ok att jag länkar till dig från blogg!?
Kjam kjam