Friday, 11 April 2008

Sandmann, liber Sandmann..

I made a really bad purchase from Tradera (swedish equivalent to eBay) half a year ago. I paid a fortune and only got scraps back. She claimed in her ad that there were a lot of large pieces, but some of them were so small that I would have thrown them in the waste basket. They weren't even suitable for appliqués. But, I am working my way down these fabrics and some of the things I have made of it has turned out really well, despite the small pieces. Somehow problems, such as lack of fabric, triggers my brain, and I make even MORE creative solutions then.

This Sandman fabric only had about 2-3 inches of red fabric all arund the Sandman, and it wasn't even smooth edges. I have been thinking of making a pillow or something like that, but I realized that it would never be a good idea. Now I decided to go with appliqué instead. The dress material is really dark stretch denim. And, to match the lime green of Sandman's clothes I made stitchings in lime green, put line green lining in, and line green seam binding ribbon. I think it turned out pretty well. But, it took forever to attatch the Sandman with itsy bitsy stitches...

I made it in size 98-104 (4 yrs), which is a larger size than I usually make, but since the Sandman was so large it would just have looked ridiculous with a smaller size.

Jag gjorde ett riktigt dåligt köp från Tradera för ett halvår sedan. Jag betalade MYCKET pengar och fick typ ingenting. Det lät som om det skulle vara stora fina bitar som man skulle kunna göra något med och det levererades småbitar som inte dög till något. En av bitarna var så liten att jag själv hade slängt den i papperskorgen utan att tänka, för inte ens till applikation hade den dugit. Men, jag jobbar mig neråt genom dessa tyger och bristen på mängd gör att jag måste göra ÄNNU kreativare lösningar, så faktiskt så brukar det bli rätt så bra.

Detta John Blund-tyg låg på röd bakgrund och hade bara 5-10 cm runtom av vanligt tyg. Dessutom så var det ojämnt klippt och nederkanten var rundad, så den skulle aldrig bli bra att göra ens att göra kudde av. Men, nu bestämde jag mig för att testa att göra John Blund som applikation. Själva klänningen är sydd av ett mörkblått stretchjeans. Och för att matcha det limegröna i hr Blunds kläder så bestämde jag mig för limegrön stickning längs halskanten, limegrönt foder och limegrönt kantband längst ner på fållen. Jag tycker faktiskt att det blev riktigt bra. Fast, det tog en evighet att sy satängsöm längs hela kanten på gubben.

Jag gjorde den i storlek 98-104 någonstans, vilket är en större storlek än jag normalt brukar göra, men eftersom John Blund är så himla lång så skulle han inte komma till sin rätt med en mindre klänning.

4 comments:

Jes said...

Vilken härlig klänning. Du har verkligen lyckats med din applikation. Snyggt med lime färgade kanter som matchar det gröna i John blund.
Va trist med tradera köpet, tror jag har sätt dessa bitar på tradera. Har även funderat på att bjuda på detta tyg det har ju varit ute flera gånger på tradera men som du säger john bllund är så stor så användnings området blir inte så stort.

www.syfroken.se said...

Vilket otroligt jobb du har lagt ner på den här applikationen, men vad snyggt det blev!! Du borde ta dubbelt betalt för den.
Ha en skön helg!

KajaDesign said...

Jag funderade på om jag skulle försöka lägga ut den på Tradera och se om det gick att få in lite mer pengar för den på det sättet, men jag vet inte... Vad tror ni??

ohelene said...

Så fin kjole!!