Saturday, 26 April 2008

Public choice



I have a MBA degree in Economics. And one of the theories is called "Public choice". This states that all actors are rational and are trying to maximize their utility. To put it a bit harsh, no one EVER does anything without gaining something on it. Well. In todays society this theory almost always seems to be true. But, on occasions something happens that really messes up this theory.


A couple of days ago I was asked if I was interrested in these two fabrics. WOW! Yes! What's the price?? No price at all, answered this very nice person. I tried to offer her some kind of clothing as payment, but she refused. Yesterday these fabrics arrived in my mail box. Everytime I have touched them I think of the Public choice theory. And I am SO happy that this theory has proven to be wrong. But, I think it will take a while before I dare to use a scissor on these fabrics, and when I do it has to be a special occasion.


Jag är Civilekonom och har läst alldeles för mycket nationalekonomi och finansiering. En av de nationalekonomiska teorierna kallas för "Public choice". I denna teori så finns ett antagande om att alla aktörerär rationella och försöker att maximera sin egennytta. Alltså, ingen gör NÅGONSIN något utan att tjäna på det... För det mesta i dagens samhälle så verkar faktiskt denna teori stämma. Men, så ibland händer något som sabbar teorin.


För några dagar sedan så fick jag frågan om jag kanske var intresserad av dessa två tyger. ÅH! Visst! Absolut! Vad kostar de då?? Nänä. Inget pris alls, fick jag som svar från denna snäla person. Jag föreslog något klädesplagg som utbyte mot tyget, men hon nekade och insisterade på att få ge mig tygerna. Igår fick jag dem i brevlådan. Varje gång jag ser tygerna så tänker jag på hur fel den där teorin var. Och hur glad jag är att den faktiskt VAR fel. Jag tror dock att det kommer att ta ett tag innan jag vågar sätta saxen i tygerna och när det väl blir av så måste det bli för ett speciellt tillfälle.

3 comments:

Mimmi said...

Undantagen bekräftar regeln, och ett sådant undantag kan man ju inte bli något annat än glad över. Härliga tyger!!!!

Hello said...

Vilken underbar vän! Och vilka underbara tyger! Jag förstår om de tarvar sitt speciella tillfälle!

Jes said...

Underbara tyger, det med moln har jag, bara älskar det!!!