Thursday, 10 April 2008

New sun hats

I just love this model of hats. My daughter wore them the entire last summer. Regular sunhats without any bands under the chin is falling of her head in seconds. Also, i tried to make beanies for her, but she has a woolen hat with fur trimmings that she has been wearing this, and last winter, and she likes them more...

These two are in size 39, which should be 0-3 months, but I got pattern as small as 36, which suited the doll perfect. I chose to put wintage buttons on the blue-white one and little ladybug-buttons on the blue-red one. The idea is to be able to kombine a hat and a dress from the collection, if one wants to.

Jag älskar denna modellen på solhättor. Min dotter hade dem hela förra sommaren. Vanliga solhattar utan band under hakan trillar av hennes huvud efter sekunder. Jag försökte ju sy toppeluva åt henne, men hon gillar hättorna bättre. Hon har en i tovad ull med fårskinnspälskant som hon hade hela denna vintern och hela förra vintern också och hon älskar den! Nu börjar det bli varmt för fårskinnspäls, så nu får hon nog snart få en solhätta också!

Dessa två är i storlek 39, så det borde vara lagom för nyfödda. Jag har gjort ett mönster för storlek 36, som var lagom dockstorlek, så det kanske kan vara något för premisar. Jag valde att sätta knappar som dekoration på dessa. Gamla 70-talsknappar på den blå-vita och små nyckelpigor på den blå-röda. Tanken är att man ska kunna matcha dem med en klänning ur klänningssamlingen, om man vill.

3 comments:

Jes said...

Vilken smart hattar!!!!Snygga va de me :)

Helen said...

Vill du dela med dig av mönstret (bara för mitt eget bruk, inte för försäljning)?

Arcturasidyll said...

Gud så söta=) har du kommit på modellen själv?