Friday, 4 April 2008

New feet!

Honestly. There are things that you CAN live without, but things get so much easier when you got the right tools. I have been doing a lot of appliqués lately and one thing that really bothers me is that the all-round-presserfeet has a bar that presses down the fabric, but it is also blocking my sight of the appliqué. Then I realized that a new presser feet should really do the trick. And it did. Honestly these simple feets are not that expensive, so you can really afford to buy one extra to make life a bit simpler. I have made a lot of appliqués on regular cotton fabric lately, and this new foot and the Sulky Totally stable makes the appliqués a lot better!

And, when I was at it, i decided to go wild and crazy and buy a adjustable bind bias foot as well. This is probably really not necessary, but I tried it a couple of times and the result gets really good! I usually wooble around the edges of the seam binding, but with this foot I get perfect result every time! And it goes faster too!

Det finns faktiskt saker som inte är nödvändiga när man syr, men som gör livet så mycket enklare. Jag har ju sytt en hel del applikationer på sistone och jag retar mig hela tiden på att universalfoten har en pinne som sitter ivägen så att jag inte ser tyget när jag syr. Just för detaljgrejer så är det riktigt irriterande. Så, varför inte köpa sig en särskild applikationsfot?? Sagt och gjort, jag köpte en fot och oj vad bra det blev. Jag har sytt en del applikationer på vanligt bomullstyg nu på sistone och denna nya pressafoten och Sulky Totally Stable så bli applikationerna verkligen fina!
När jag ändå var i farten så köpte jag en sak till. En speciell justerbar kantbandsfot. Visst, man KAN sy det utan denna fot också, men jag har testat den nu några gånger och det blir verkligen jättefint. Jag brukar vingla omkring lite på kantbanden annars, men nu blir sömmen helt perfekt hela vägen. Och det bästa av allt, det går undan också!

4 comments:

Mimmi said...

Applikationsfoten såg ju spännande ut ;-) och kantbandspressarfoten har jag spanat in sedan tidigare. Dock har jag fått negativa recensioner om den så jag har inte inhandlat en sådan. Du har tydligen andra åsikter? Får kanske ta mig en funderar igen.

KajaDesign said...

Alltså. Det är en del fiff för att få in tyget så långt som man vill och man får ändå sitta och vika med tyget. Så, den är inte så automatisk som man skulle önska sig, men resultatet blir ändå så himla bra så at den är värd pengarna

//Kaja

LERA said...

Minns du vad de två olika pressarfötterna kostade? Varit lite sugen på bägge dessa en tid men inte kollat upp dem...

KajaDesign said...

Applikationsfoten ligger runt 90 kronor och kantbandsfoten ligger på 250. Verkar variera lite mellan ÅF, så det kan vara värt att kolla runt om man har flera i närheten.