Friday, 4 April 2008

Lots of new inspiration!

(picture from PUB)

I went to Stockholm for two days of work, but as it happend I got time for some shopping as well. This was a good thing, as I buy and make a lot of clothes for my children, but somehow, there is no time for ME to go shopping. I found some really nice clothes and got a lot of inspiration for new clothes.

I never realized that retro was SO big. Here in Gothenburg retro is interesting, but more for special people who are hunting down unique clothes at the charity shops. In Stockholm, on the other hand, they had at least 3 or 4 shops in the size of a regular H&M stuffed with retro clothes from 50's, 60's, 70's and even the 80's. I got SO much inspiration there. Usually you have to go through 10 shops, and end up with no new ideas, since almost all the big brands have the same things in their stores, with small exceptions. But here: I think I spent an hour just browsing ONE store (not trying anything on), and just getting new ideas and inspiration all the time. GREAT!

My best purchase was from PUB's 59 vintage store. A wrap tunic with a really odd solution for keeping it closed. I will make some adjustments of my pattern and then start making childrens clothes with the same cut.
Of course I had to buy some tulips and ranunculus from Hötorget flowermarket. Picture borrowed from Stockholm.se
Jag var ju förstås tvungen att köpa med mig lite tulpaner och ranunkler från Hötorgets blomstermarknad. Bilden är lånad från Stockholm.se

Jag har varit i Stockholm på jobb två dagar nu, men jag hade lite tur och fick lite tid för shopping också. På något sätt så är det så att det finns tid och pengar att göra hur mycket kläder som helst för barnen, men inget till mig. Jag fyllde upp vårgarderoben och fick massor med inspiration till nya kläder.

Jag har aldrig insett att retro var SÅ stort. Här i Göteborg så finns det visserligen folk som shoppar retro, men det är mest sådana som jagar rätt på kul grerjer på Myrorna och liknande ställen. Men i Stockholm så hade de åtminstone 3-4 affärer som var ungefär lika stora som en vanlig H&M som BARA sålde retrogrejer från 40-50-60-70 och till och med 80-talet. I vanliga fall så får man springa igenom halva stan för att få några nya idéer. De stora klädkedjorna kör ju ungefär samma koncept, om än med små variationer, vilket gör att det inte kommer mycket inspiration därifrån. Men här så var ju alla kläder unika och hade helt olika stil. Jag tror att jag la en hel timme i en affär och då provade jag ändå inget. Men, jag kom därifrån med huvudet kokande av idéer.

Mitt bästa köp kom nog från PUB's 59 vintage store. En slags omlott-tunika med kul skärning. Jag ska se om jag kan använda det mönstret för att göra barnkläder också, för det var verkligen fiffigt...

1 comment:

KlaramedK said...

Här har man bott i tokholm i drygt 2 år utan att ha vetat om att det finns en Vintage store i PUBhuset!! ...men så har jag mest förnyat min mammagarderob under denna tid!