Friday, 11 April 2008

Duvet dresses

It's like this all the time. First comes nothing, then comes nothing, then comes everything. The ketchup effect... It is the same thing with my sewing. All of a sudden almost all things are ready at the same time, and actually my pile of cut fabric is really down to a few items. Good for me I got new fabric in the mail box today...

Here is two lovely dresses made from 70's cotton sheets. They have a wonderful wheight and shine to them, so i doubt that they have been used very much. The dresses are size 86 (18 mths), but since I never make 2 dresses exactly the same there are 2 things that differs between them. Can you spot them?? Well done! Different buttons, and different seam binder.

Det är alltid såhär. Först händer inget, sen händer inget, och så plötsligt händer allt. Ketchupeffekten. Det är på samma sätt med mitt syende. Helt plötsligt så är nästan allt färdigt samdigt och min hög av tillklippta kläder är faktiskt nere på bara ett par plagg nu. Vilken tur att jag fick nytt tyg i brevlådan idag...

Här är två härliga klänningar som är gjorda av ett påslakan från 70-talet. Det är en härlig tyngd och lyster i dem, så jag tvivlar på att lakanen har blivit särskilt mycket använda. Båda klänningarna är i storlek 86, men eftersom jag aldrig syr två helt likadana klänningar, så är det två saker som skiljer dem åt. Kan du se vilka?? Bra gjort! Olika knappar och olika kantband i fållen.

9 comments:

Jes said...

ÅÅÅ vilka sommriga klänningar!!!jättefina

KajaDesign said...

Alltså, de är så mjuka och sköna så att jag själv skulle kunna tänka mig en...

//Kaja

BONGI said...

Så härliga klänningar!! och solhattarna i tidigare inlägg var också helt ljuvliga!!

Katatrina said...

helt underbara klänningar du sytt verkligen somriga

Heidi said...

Jättefina saker som du syr, verkligen! Och så flitig du är :-)

Du, jag är på jakt efter en kantbandspressarfot till min husqvarna maskin men kan inte hitta den du visade upp några inlägg längre ner på husqvarnas sida... Inte råkar du ha någon länk till sidan där pressarfoten finns beskriven?

KajaDesign said...

Kantbandspressafoten finns här:

http://www.husqvarnaviking.com/se/accessories_search_accessories_search_details.asp?ItemNumber=412985045

//Kaja

Heidi said...

Tack så mycket :-)

Anonymous said...

Ååå så fina de här är!

Jag önskar SÅ att jag någongång får en liten tjej att klä i klänning. Då kommer jag beställa hos dig!
Kramar
Carina i Tyskland

Anonymous said...

The idea of making dresses from duvet covers is very nice. I really appreciate it. It is very nice to get such creative ideas. You can get more information about duvet which I browsed from the internet may fetch you help.