Monday, 28 April 2008

Crows - sun bonnets

There really is a lot of birds going on right now. My name, as you now, can be translated to jackdaw. "Lilla krax" can be translated to "little croak" and the swedish orignal name for these sun bonnets (from the 50's) is "kråka", or "crow". As I said. A lot of birds here right now…

Well. I had a lot of sun bonnets made before, but all in large sizes. So this time I focused on the small sizes, up to 1 1/2 yrs or so. I have really put in a lot of effort to find matching buttons for all hats, but I am really not sure whether to use buttons at all. For small children that are sleeping with their hats on it really is much more comfortable without buttons. On the other hand, the buttons adds a nice touch to the bonnets. Hm. I still don't know…

Det är rena rama fågelboet här just nu. Det är Kaja och krax och… För säkerhets skull så är orginalnamnet på mina små solhättor "Kråka". Åtminstone så kallade damen som hade sådana när hon var liten på 50-talet solhättorna för kråkor. Så, nu kallar jag dem för det också.

I alla fall. Jag har gjort kråkor tidigare och det gick en leverans till Butik Unik, men då var det mest i de stora storlekarna. Så, nu har jag mest gjort storlekarna upp till 45. Jag har verkligen ansträngt mig för att hitta knappar som matchar tyget för alla kråkor. Men, jag är fortfarande inte säker på om jag alls ska använda knappar. För små barn som sover med mössa på huvudet så är det säkert inte särskilt bekvämt med knappar. Så, ibland har jag bara broderat ihop delarna med ett litet hjärta. Men, just knapparna gör liksom pricket över i, så av den anledningen så skulle man absolut ha knappar på dem. Hm. Jag vet fortfarande inte…

2 comments:

OttoPippi said...

Hej Kaja!!! Nu har jag äntligen hittat hit!!! Herregud så mycket fint, originellt, inspirerande och roligt du gör!! Och vad kul med Butik Unik!! Vi bor ju i samma stad du och jag inser jag, kul! :-) Hit skall jag återkomma ofta! Läggger genast till dig som länk! Vi ses i cyber!!!

Jes said...

Vilka fina tyger du sytt dina "kråkor" i. Jag knapp är nog inte så bra på den mindres kråkor efter som de ligger mycket.