Wednesday, 30 April 2008

Clothes exchange


Well! Finally I can post my things that I made for the clothes exchange. My recipient was: http://pysselptorp.blogspot.com/


First one is for a girl with size 104. She wanted a princess dress, but as the mum said, it might be to much work for a clothes exchange. So, I used this with ballerinas. I bought it from the US (an old fabric shop from the 70's is clearing out its stocks), and it arrived about at the same time as the clothes exchange was decided. My 2-year-old daughter thinks these girls are princesses.

Den första delen är till en flicka i storlek 104. Hon önskade sig en prinsessklänning, men som hennes mamma skrev så var det kanske lite VÄl stor önskan för ett klädbyte. Men, ungefär samtidigt som det blev bestämt vem jag skulle sy åt så fick jag hem detta tyg. Min tvååriga dotter tror i alla fall att det är prinsessor, så det är väl tillräckligt nära. Tyget är köpt från USA och är från en gammal tygaffär som har lagts ner, så tyget är troligen från 70-talet, möjligen ännu äldre. Unikt??Absolut!



Second is for a baby boy, size 68. It is really hard to make things in these sizes nowadays. I don't have anyone to try them on and the trousers looked really small, but then I compared them to one of my daughters old pants and realized that babies really ARE that small. I decided to make linnen pants. I have plan for selling these kind of pants in Butik Unik, so I wanted to make one pair to try out. At first I thought about adding pockets, but I remember how stupid pockets were at small babies, so I decided to put on these sweet carrot appliqués instead. I have saved them for a while now, and when I was browsing through my appliqué folder I knew that there was going to be carrots on these pants.

Det andra plagget är ett par byxor i storlek 68 åt en liten gentleman. Det är faktiskt jättesvårt at sy i sådanahär små storlekar nu för tiden. Jag har ju ingen att prova på och byxorna såg verkligen pyttesmå ut, men när jag kollade mot ett par av dotterns byxor så insåg jag att dessa nog var precis som de skulle i storlek. Bebisar är inte större än såhär... Jag ville göra svala sköna byxor i linne till sommaren och när jag väl hittade ett tyg som jag ville använda så blev modellen vald efter tyget. Eftersom tyget är en väldigt "slank" kvalitet så ville jag inte förstöra fallet genom att sätta på några fickor. Förresten så tyckte jag att fickor mest var i vägen när jag hade så små barn. De verkade mest vara obekväma. Så. Det blev en väldigt enkel modell, men jag tyckte att tyget kom bäst till sin rätt på det sättet. Så, jag bestämde mig för att göra en applikation. Just dessa med morötter har jag sparat ett tag, men när jag bläddrade igenom mina applikationer så visste jag med en gång när jag såg dem att de skulle bli perfekta för byxor.
Hoppas att min mottagare blir nöjd.

4 comments:

Stratus said...

Jag är HUR nöjd som helst!! :-)

Jes said...

vilka härliga kläder du sytt till klädbytet :) Gillar byxorna!

Anonymous said...

Underbara morotsapplikationer! Så snyggt gjorda också.

OttoPippi said...

Så himla fina och personliga!!!